Menü
Aktuális
Hegyvidéki Történetek
Ági vagyok BLOG
Ajánló
Egészség
Gasztro
Zöld környezet
Nagyvilág

 2017-03-06

Rosszul tanul a gyerek? Lehet, hogy a szobája az oka!

Rosszul tanul a gyerek? Lehet, hogy a szobája az oka!

Sokat tanul a gyerek, mégsem jönnek az iskolai eredmények? Talán első olvasatra furcsán hangzik, de otthoni közegében is kereshetjük a baj okát.
 
Mindannyian sikerélményre vágyunk. Felnőttként igyekszünk a munkahelyen megállni a helyünket, gyermekünktől pedig a tanulás terén várjuk ugyanezt. De mit tehetünk akkor, ha ő mindent megtesz, mégsem jönnek a jó jegyek? Gondoljuk át, hogy nem a szoba kialakítása-e a ludas ebben. Íme, pár ötlet, hogyan segíthetjük a nagyobb figyelem és koncentráció elérését azzal, ha jól választjuk meg a szoba berendezését.
 
Színek

A kevesebb több. A színek nem csak a hangulatunkra, de koncentrálóképességünkre is hatással vannak.  Így például az élénk színek feldobják a kedvünket, ugyanakkor el is vonhatják a figyelmet a tanulásról. Ezért egy impulzív iskolás gyerek szobafala sose legyen vörös vagy annak bármilyen árnyalata! Számára a nyugtató hatású, kékes-zöldes színvilágú falak jelenthetik a jó megoldást, de a semlegesebb, egyszínű falfelület is megfelelő lehet, ahol az unalmasságot jól megválasztott kiegészítőkkel, textilekkel kerülhetjük el. Ugyanakkor egy inkább befelé élő gyermeken az élénkebb színű falválasztás még segíthet is. 

Az íróasztal

A legtöbb esetben a koncentrációt segíti, ha van egy íróasztal, ahová a gyerek leülhet házi feladatot írni, tanulni. A jó íróasztal ismérve, hogy legalább 1 méter széles és hatvan centiméter mély, van rajta elég hely a füzeteknek, a könyveknek, a lámpának, az írószerszámoknak. Tartós, fából készült, de könnyen tisztítható, és a későbbiek során esetleg bővíthető. Ízlés kérdése, hogy saját fiókos, polcos, vagy külön vásárolt fiókos, kiegészítő szekrénykés asztalnál dolgozik a gyerek. A lényeg, hogy minden szükséges tanszer és kiegészítő férjen el az asztalán még akkor is, ha éppen nincsenek használatban. Amennyiben szűkös a hely, de szeretnénk, ha lenne hol leckét írnia a gyereknek, felszerelhetünk egy falra csavarozható, lenyitható, keskeny asztalkát is. 
Az asztal elhelyezésénél ügyeljünk arra, hogy sok természetes fény érje a felületét. Ezért érdemes ablak mellé állítani, figyelembe véve azt is azonban, hogy a gyerek figyelmét sokszor elvonhatják a külvilágban zajló érdekes események. 

A szék

Lehet, hogy nem is gondolnánk, hogy a figyelmet mennyire segítheti egy körültekintően megválasztott szék. Pedig ahogy nő a gyerek, egyre többször fogja, egyre hosszabb ideig használni az ülőalkalmatosságot, így igen fontos, hogy kényelmes, mobil darab legyen, ami jól tartja a hátát. Az igazán alkalmas szék megfelelően tartja a gyerek gerincét, de egy kicsi hátradőlést is enged. Állítható magasságú, és segítségével az is elkerülhető, hogy a gyerek lába a levegőben lógva elzsibbadjon, ami szintén elterelheti a figyelmet. Praktikus, ha görgős a szék, hogy könnyebb legyen vele mozogni, míg a karfával rendelkező akkor kiváló választás, ha a gyerek szeret az asztalnál ülve tanulni.
 
A fényforrás 

Persze van olyan iskolás, aki nem szeret asztalnál tanulni. Fogadjuk el, ha gyermekünk jobban szeret a kanapéra kuporodva vagy a szőnyegen ülve, fekve magolni. Végül is mindegy, hol és hogyan, csak tegye, nem igaz? Emiatt viszont arra is nagyon kell ügyelni, hogy a tanulószobában vagy sarokban mindenhol megfelelő fényforrás álljon rendelkezésére. Mindig legyen olvasólámpa az ágy felett vagy mellette, és a szőnyeghez is oda lehessen húzni egy hosszabb zsinórral rendelkező darabot. Akárhol is folyik a szóbeli tanulás, a leckeíráshoz mindenképpen kell egy asztal a megfelelő asztali lámpával, ami segít a könyveken tartani a figyelmet. Ez a lámpa legyen viszonylag erős, fókuszált fényű, állítható nyakkal. Ezt érdemes úgy elhelyezni, hogy szemben legyen az író kézzel, így nem vet árnyékot az éppen használt füzetre írás közben, tehát például egy balkezes gyerek esetében, az asztal jobb oldalán legyen a fényforrás.

Az íróasztal kiegészítői

Úgy tűnhet, hogy az asztal mellett eltörpül a kiegészítők fontossága, de ez korántsincs így. A megfelelő munkához nem csak a füzetre és az íróeszközre van szükség! Ezért lényeges, hogy az asztal közelében legyen néhány nyitott polc, olyan magasságban, hogy azokat a gyerek kényelmesen elérhesse segítség nélkül. Ezeken azonban ne játékokat tartsunk, mert azok ismét csak figyelmet vonnak el, hanem a tanulást segítő könyveket, szótárakat, lexikonokat. A játékokat pedig rejtse zárt szekrény az érdeklődő gyerekszemek elől. 

A lényeg a végeredmény

Hiába minden odafigyelés, ha mi magunk vagyunk a gyerek hatékony tanulásának a gátja! Azért, hogy elősegítsük az önálló gondolkodás és a problémamegoldó készség kialakulását, ne legyünk állandóan a gyerekszobában a tanulási idő alatt. Próbáljuk ki, hogy nem tartjuk folyamatos, szigorú ellenőrzés alatt a gyermekünket, nem szólunk bele unos-untalan a tanulási szokásaiba, abba, hogy hol és hogyan tanulja a szóbelit, az asztalnál lóbálja-e a lábát vagy sem, hallgat-e zenét közben, vagy sem. Még az is lehet, hogy ez az apró változtatás is meghozza a várt eredményt, és mindannyian jó érzéssel zárhatjuk majd a tanévet.

Ajánló
Ajánló
Házi feladat - családi gond?

Házi feladat - családi gond?

Már megint a házi feladat a családi probléma forrása? Hogyan töltsük el iskola után a délutánokat...

Elvan a gyerek, ha játszik?

Elvan a gyerek, ha játszik?

Szívesen játszik egyedül a gyermek? Hogyan dönthetjük el, hogy mikor hasznos, és mikortól káros...

Óvodából iskolába - Könnyítsük meg az első lépéseket!

Óvodából iskolába - Könnyítsük meg az első lépéseket!

Hatalmas változás egy kisgyerek számára, amikor óvodából iskolába kerül. Mivel könnyíthetjük meg...