Menü
Gasztronómia

 2018-10-03

Szőlőre hangolódva

Szőlőre hangolódva

Itt az ősz, és vele együtt az évszak jellegzetes gyümölcse, a szőlő is. Nem csak finom íze miatt érdemes minél többet ennünk e gyümölcsből: a szőlő egészségesebb, mint gondolnánk. 

Sokunk nagy kedvence ez a nagy vagy apró szemű, magos vagy magnélküli gyümölcs, amelynek halvány zöldtől a mély bordó árnyalatáig fellelhető bogyói ilyenkor csábítóan lógnak fürtökben a szőlőtőkéken. Gyakorlatilag nincs olyan őszi nap – és nem kivétel ez alól a fogyókúra sem –, amikor ne lenne kitűnő választás beiktatni étrendünkbe egy-két fürtöt belőle. Épp ezért igazán örömhír, hogy az a néhány éve útjára indított kezdeményezés, miszerint legyen újra minél több kadarka szőlőtőke kerületünkben, úgy tűnik, sikerrel jár. Erről tanúskodik az immár több mint 800 szőlőtő és a Budai Vörös nevű bor is, amit egy-egy asztali fogás, vagy akár egy esti beszélgetés mellé is szívesen fogyaszthatunk.
 
Szőlő, az ezer képességű 

Ez a magas rosttartalmú, rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmazó gyümölcs nemcsak gyógyít, hanem fiatalít is, és segít a stressz leküzdésében. Kálium- és szeléntartalmának köszönhetően kiváló antioxidáns, nagyszerű gyulladásgátló növény, amely jó hatással van az izommunkára, a székrekedésre és nőgyógyászati panaszokra is. Emellett a szőlőmagból nyert olaj óvja a károsodástól az agyat és az idegrendszert, erősíti az érfalakat, így segít az érelmeszesedés megelőzésében.

Szintén jó választás lehet allergia, ízületi gyulladás, visszértágulat és aranyér esetén. Szőlőcukor-tartalma miatt javallott legyengült vagy vérszegény szervezet számára, de daganatos betegségekben szenvedőknek is. A benne lévő vitaminoknak köszönhetően pedig remekül alkalmazható fáradtság és stressz ellen. 

Ráadásul jó hír a fogyókúrázóknak, hogy annak ellenére, hogy a szőlő cukortartalma viszonylag magas, remekül beilleszthető a fogyókúrába. Ilyenkor arra kell leginkább figyelni, hogy ne nyakló nélkül, illetve ne nassolnivalóként, hanem kisétkezésként fogyasszuk. 

Kozmetikából is jeles

Lehetőség szerint együk „szőröstül-bőröstül” a szőlőt, hiszen a magja, illetve a belőle készült olaj segít ragyogóvá tenni a bőrt, valamint a ráncok eltüntetésében is segítségünkre lesz. A hatás már akkor is érezhető, ha esténként egy vattapamacsra szőlőmagolajat csepegtetünk, és felvisszük a bőrünkre. Kézápolóként is remekül megállja a helyét. Érdemes manikűrözés előtt összetört szőlőszemekkel átdörzsölni az ujjainkat, így puhítva a bőrt. Bőrradírként is kiváló lehet. Ehhez elég, ha összetörünk 10-15 szem vörös szőlőt, és hozzáadunk 2 kanál cukrot, majd elkeverjük. Az így kapott bőrradírral masszírozzuk át a kezünket. 

Sülve-főve

Természetesen érdemes nemcsak magában nassolgatnunk a szőlőfürtöket, hiszen a szőlő nemcsak nyersen jó, hanem ízletes kelléke főételeknek, süteményeknek és salátáknak is. Íme, pár variáció nem csak ínyenceknek. 

Fehérboros-tejszínes szőlőleves

Ez az izgalmas ízvilágú leves szüret idején kiváló csemege, különösen édesszájúaknak ajánlható.

Hozzávalók: fél kg fehérszőlő, 2 dl fehérbor, 1 ek tejföl, 1ek tejszín, 2 dkg liszt, 4 szem szegfűszeg, kis darab egész fahéj, vaníliás cukor, őrölt fahéj, só, cukor, dióbél ízlés szerint

Elkészítés: Szemezzük le a szőlőt, tegyük fel főni egy lábasba, és öntsünk hozzá egy kevés vizet. Fűszerezzük ízlés szerint, és főzzük addig lassú tűzön, míg a szőlő megpuhul. Ekkor készítsük el a habarást liszttel, tejszínnel és tejföllel, majd öntsük a levesbe folyamatos kevergetés mellett. Forraljuk fel és adjuk hozzá a bort. Tálaljuk melegen egész szőlőszemekkel, dióval, és csorgassunk rá tejszínt.

Nyúl szőlővel

Íme, egy olyan isteni szőlős recept, mely nemcsak vendégváráskor, hanem fogyókúra esetén is kiváló választás lehet, hiszen a nyúlhús zsírban szegény.

Hozzávalók: 1,5 kg nyúlhús, 2 dl száraz fehérbor, 2 fürt fehér nagy szemű szőlő, 5 dkg vaj, só, bors ízlés szerint

Elkészítés: A csirkéhez hasonlóan daraboljuk fel a nyulat, és süssük forró olajban, míg szép piros nem lesz. Ezután adjuk hozzá a bort a sóval és a borssal, majd öntsünk hozzá egy kevés vizet, és lassú tűzön pároljuk puhára.  Ha a hús megpuhult, tegyük tepsibe, szórjuk meg a lecsumázott szőlőszemekkel és süssük addig, míg a szőlő át nem sül. (Figyeljünk arra, hogy ne puhuljanak meg a szőlőszemek!) Tálaljuk burgonyapürével.  
 
Pezsgőkrém

Ezt az alkoholos édesség-különlegességet igazán érdemes ünnepi alkalmak desszertjeként felnőtteknek kínálni. A siker nem marad el. 

Hozzávalók: 4 tojás, 5 lap fehér zselatin, 10 dkg világos szőlő, 10 dkg cukor, 1 citrom leve, 2,5 dl száraz pezsgő, 1/2 pohár tejszín

Elkészítés: Áztassuk be a zselatint hideg vízbe. Válasszuk szét a tojások sárgáját a fehérjétől, majd a sárgáját keverjük krémesre 8 dkg cukorral.  Ezután adjuk a tojáskrémhez a citromlét és a pezsgőt. Utána csavarjuk ki a zselatint és keverjük a krémhez. Ezt követően tartsuk a masszát addig a hidegen, amíg félig meg nem dermed. Utána verjük külön-külön habbá a tojásfehérjét és a tejszínt, majd keverjük lazán a pezsgős masszához. Végül halmozzuk a krémet kelyhekbe, és tegyük 2-3 órára hűtőbe. Tálaláskor díszíthetjük kristálycukorba forgatott szőlőszemekkel.

Ajánló