Menü
Gasztronómia

 2018-10-16

Édes élet másként!

Édes élet másként!

Az már köztudott, hogy táplálkozásunkban számos alternatíva létezik a répacukor helyett. De hogyan édesítsünk helyesen? Milyen édesítőszert használjuk például a kávéhoz, vagy épp kedvenc sütink elkészítéséhez? Minden, amit az édesítésről tudni szeretne. 

A világ cukorfogyasztási ranglistáját az amerikaiak vezetik a WHO felmérése szerint, utánuk a németek és a hollandok következnek. Mindhárom nemzet tagjai több mint 100 gramm cukrot fogyasztanak naponta. De egy átlagos európai is 90 gramm cukrot eszik az ajánlott napi 25 gramm helyett.
 
A hozzáadott cukor ráadásul el is rejtőzhet az ételek összetevőinek listáján, így még azoknak is nehéz megtalálni, akik az egészséges táplálkozás mellett döntöttek. Manapság számos cég mesterséges édesítőszereket is bevet, hogy az egészségtudatosabb vásárlókat is meggyőzze. Ezért ismerje meg velünk az édesítőszerek világát, hogy ha már édes ízre vágyik, legalább elkerülje a csapdákat.

Óvatosan a mesterséges édesítőszerekkel!

A mesterséges édesítőszereket, mint az aszpartámot, a szacharint, a neotámot és az aceszulfámot (hogy pár modernebb verziót is említsünk), érdemes jobban elkerülni, mint a cukrot, mert kémiai összetételük megváltoztathatja a bélflóra összetételét, ezáltal autoimmun betegséget, diabéteszt vagy épp anyagcsere-problémákat okozhatnak - állítják a Duke University Medical Center kutatói. 

Kukoricaszirup: édesítő álruhában

Az édesítőszerek mellett egy másik, óvatosságra intő összetevő a kukoricaszirup, amely számos élelmiszer összetevőlistáján lapulhat – még olyan élelmiszerekben is, amelyekről nem is sejtenénk, hogy édesítőszert tartalmaznak, mint például szószok, gabonapelyhek vagy levesporok. 

A kukoricaszirupot a kukoricacsövekből nyerik ki, egy nem éppen természetesnek mondható folyamattal, emellett pedig a szirup kémiai összetétele olyan, hogy a szervezetnek egyáltalán nem kell megemésztenie. Így a kukoricaszirup gyorsabban bejut a véráramba, ezzel hirtelen megemelve az inzulinszintet.

Stevia: italokba a legjobb

Az alacsony glikémiás indexű és zéró kalóriatartalmú stevia természetes cukorpótló. A legjobb, ha az organikus, még zöld fajtáját választjuk, amely nem ment keresztül semmilyen fehérítési folyamaton. Teába és italok édesítéséhez a legjobb.

Juharszirup: az édesítők szuperhőse

A tiszta juharszirup az édesítés szuperhőse, mert amellett, hogy egészségesebb verziója a cukornak, még cinket és gyulladáscsökkentő polifenol antioxidánsokat is tartalmaz. Minél sötétebb a szirup, annál magasabb az antioxidáns tartalma.

Tudta, hogy 24 féle juharszirup létezik? Jellegzetes íze miatt akár önmagában a reggeli zabkására is önthetjük, vagy épp a kávét tehetjük pikánsabbá vele, de sütéshez is remek. Azonban mértékkel fogyasszuk, hiszen nem nullkalóriás édesítőszerről van szó, csupán a cukor egy egészségesebb alternatívájáról.


Méz: természetes immunerősítő

Ha édes ízekre vágyunk, a mézzel nem lőhetünk mellé. A nyers, nem pasztörizált méz az egyik legjobb választás, mert a leggazdagabb antioxidánsokban, amelyek az immunrendszert erősítik. Az Új-zélandi manukaméz pedig az egyik legjobb antibiotikum, amelyet akár teába vagy a joghurthoz is keverhetünk reggelente. A méz sütéshez is remek, azonban inkább az íze miatt, mert hevítés hatására számos jótékony tulajdonsága elveszhet. Épp ezért ne fő édesítőként használjuk a sütéshez, mellé kerülhet még juharszirup, kókuszvirág cukor, eritrit vagy datolya. 

Datolya: segíti az emésztést
 

Remek természetes édesítő, amelyet nyers vagy aszalt formában is felhasználhatunk. A datolya magas rosttartalma segíti az emésztést, és a bélflóra összetételének is jót tesz. Az aszalt datolyát le is pürésíthetjük. Ez a püré akár kávéba keverve is használható, de leginkább sütéshez ideális. Nyers süteményeket, chiamagos golyókat is készíthetünk vele. Magas fruktóztartalma miatt azonban ez az alternatíva is csak akkor jó választás, ha nem 100%-ban ezt használjuk édesítésnek, és mértékkel bánunk vele. 

Eritrit: kalóriamentes megoldás

Az eritrit egy cukoralkohol, amelyet élesztők segítségével, cukrok erjesztésével állítanak elő. Gyakorlatilag kalóriamentes, sőt még a fogakat sem károsítja, és jelenleg semmilyen káros mellékhatása nem ismert. Teljesen kiürül a szervezetből, ugyanakkor nagy mennyiségben fogyasztva hányingert és szédülést okozhat. Kristályformában, de már porcukorként is kapható. Egy igazi jolly joker, használható kávéba, de sütéshez is. 

Xilit: jó a bélflórának is

A xilit szintén egy cukoralkohol, mely prebiotikumként működik, így jót tesz a bélflórának is. Mivel nem vált ki inzulinreakciót, és alacsony a glikémiás indexe, rendszeresen használható. Ugyanakkor nagy mennyiségben hasmenést okozhat. A cukoralkoholok fogyasztása nem mindenkinek tesz jót. Ha a szervezet nem tudja teljesen feldolgozni, akkor a bélben fermentálási folyamatok indulhatnak be, mely puffadást és emésztési nehézségeket okozhat. Éppen emiatt ez az alternatíva is csupán egy legyen a számos megoldás közül, melyet a cukor helyett bevetünk. Használhatjuk más édesítési alternatívával kombinálva is, például ha süteményeket készítünk. Így a sütik íze kellemesebb lesz, és mégis kevesebb kalóriát tartalmaznak. 


Luohan guo (Monk gyümölcs kivonata): nagyon édes szer

Maga a gyümölcs alacsony glikémiás indexű, míg kivonta szinte null-kalóriás. Az ősi kínai gyógyászatban gyulladáscsökkentőként használt növény nagyon erős édesítő hatással bír, ugyanakkor enyhe mellékíze van.

Éppúgy, mint a xilit, ez az édesítő alternatíva is okozhat egyeseknél emésztési panaszokat, így kisebb mennyiségben próbáljuk ki először. Figyeljünk arra is, hogy adalékanyag-mentes kivonatot vegyünk, amely azonban igen nehezen beszerezhető és drága módja az édesítésnek. Emiatt inkább italok, kásák édesítéséhez használjuk. 

Kókuszvirág cukor vagy szirup: a vércukorszint szabályozója

A kókuszfa virágából származó édesítőszer összességében nézve még mindig jobb választás, mint a cukor, mert számos értékes tápanyagot tartalmaz kis mennyiségben, ilyen a cink, a kálium vagy értékes zsírsavak.

A kókuszvirág cukor inulinrostokat is tartalmaz, amelyek segítenek a vércukorszint kiegyensúlyozásában, így egy jó alternatíva, ha nem szeretnénk, hogy a használt édesítőszertől vércukorszintünk hirtelen megemelkedjen, majd később ránk törjön a farkaséhség. 

Nagy mennyiségben azonban ez az édesítőszer is hizlal, és rontja a fogakat. Édesítő hatása kicsit gyengébb, enyhe mellékíze van. Remek alternatíva kávék, teák édesítéséhez, vagy a reggeli zabkásához, de sütikben még finomabb, ugyanakkor drága, és nagy mennyiségben nem is annyival egészségesebb.

Ajánló