Menü
Gasztronómia

 2018-10-29

Terítéken az édesburgonya

Terítéken az édesburgonya

Manapság igen divatos zöldség az édesburgonya, amely kiváló hatással van egészségünkre. Sokféle ételt készíthetünk belőle, íme néhány recept, hogy lássuk, megunhatatlan és finom!

Az utóbbi évek nagy felfedezettje ez az igazán sokoldalúan felhasználható finom és egészséges zöldség. Érdemes kihasználni, hogy most van szezonja az édesburgonyának, amit fogyaszthatunk sütve, főzve, főételként vagy desszertként, ahogy kedvünk tartja. 

Miért együk?

Az édesburgonyát, más nevén a batátát ne csak akkor együk, ha valami finomra vágyunk, hanem akkor is, ha jót akarunk tenni magukkal. Nem véletlen ugyanis, hogy a világ több pontján is alapvető élelmiszerként tartják számon ezt az ízében leginkább a sütőtökhöz, illetve a szelídgesztenyéhez hasonlítható gyökérgumót, melyet vörös, bíbor vagy sárga színekben találunk a boltok polcain. 

Egyik jótékony tulajdonsága, hogy lassan felszívódó szénhidrátot tartalmaz, így fogyasztásakor sem ugrik meg a vércukorszint, és ráadásul sokkal kevésbé hizlal, mint általunk jól ismert változata, a hagyományos burgonya. Egy adag édesburgonya amellett, hogy a napi A-vitamin szükséglet hétszeresét fedezi, kiváló vitaminforrás is, köszönhetően magas B1-, B2-, B3-, B5-, B6-, C- és E-vitamin tartalmának. Emellett kiváló rost- és ásványianyag-forrás. 

Ráadásul az is mellette szól, hogy bár a legtöbb tápanyag akkor marad a batátában, ha a megtisztított édesburgonyát felkarikázzuk, tepsibe rakjuk, nyakon öntjük egy kis olívaolajjal és megsütjük, ezenkívül is sokféleképpen felhasználhatjuk ételeink készítésekor.  

Amennyiben úgy döntünk, hogy ettől kezdve édesburgonyával töltjük meg a kamránkat, érdemes vásárláskor ügyelnünk arra, hogy lehetőség szerint közepes méretű darabokat válogassunk. Száraz, hűvös helyen tároljuk (de ne hűtőben, mert megkeseredhet), és lehetőség szerint néhány napon belül használjuk fel, mert nem lehet sokáig tárolni. 

Íme, néhány recept variáció, amelyet bátran elkészíthetünk akár mások, akár csak a magunk örömére, magukban vagy menüsor részeként:

Előételnek: Kecskesajtos édesburgonya

Ha a hagyományos burgonyánál egészségesebb és laktatóbb ételre vágyunk, érdemes elkészítenünk ezt ínycsiklandó előételt. 

Hozzávalók: 2 db édesburgonya, 140 gramm kecskesajt, 1/3 csésze pekándió, 1/3 csésze aszalt vörösáfonya, 2 ek balzsamecetkrém, 1 tk só, 1 tk édespaprika, 1 ek olívaolaj, 3 ek méz, 1 reszelt citrom héja, 15 levél bazsalikom

Elkészítés: Első lépésben melegítsük elő a sütőt 250 fokra. Közben keverjük össze egy kisebb tálban az olívaolajat a sóval és az édespaprikával. Hámozzuk meg a batátát és szeleteljük ujjnyi vastag karikákra. Ezt követően forgassuk meg a krumplidarabokat az olívaolajos keverékben, majd helyezzük egy sütőpapírral kibélelt sütőbe. Kb. 8-10 perc alatt süssük aranybarnára a szeleteket. Utána halmozzuk a kecskesajtot a kész édesburgonyára, majd szórjuk meg pekándióval és aszalt vörösáfonyával. Végül csorgassunk rá egy kis mézet, szórjuk meg a reszelt citrom héjával, friss bazsalikomlevelekkel, és már tálalhatjuk is ezt az igazi ínyencséget.
 
Levesként: Körtés édesburgonyaleves

Ez az egyszerűen elkészíthető, finom leves kiváló választás lehet bárki számára, aki szereti a burgonyát, de vágyik az újdonság varázsára is.  

Hozzávalók: 75 dkg édesburgonya, 2 db körte, 7,5 dl zöldségalaplé, 2,5 dl tejszín, 2,5 dkg vaj, 1 fej vöröshagyma, zöldfűszerek ízlés szerint (tálaláshoz)

Elkészítés: Vágjuk apróra a hagymát. Forrósítsuk fel a vajat és futtassuk meg rajta az apróra vágott hagymát. Közben mossuk, tisztítsuk és kockázzuk fel az édesburgonyát és a körtét, majd adjuk a hagymához, forgassuk át és öntsük fel a zöldségleves lével. Főzzük így kb. 20 percig. Amikor a burgonya és a körte megpuhult, turmixoljuk össze, és öntsük fel tejszínnel, ízlés szerint sózzuk és borsozzuk. Tálaljuk zöldfűszerekkel megszórva.

Főételnek: Sült édesburgonya csirkemellel 

Szintén bármikor bátran fogyaszthatjuk, vagy kínálhatjuk akár ünnepi ebéd fogásaként is ezt a főételt, mert mindig remek választásnak fog bizonyulni.

Hozzávalók: 1 nagy csirkemellfilé, 2 nagyobb édesburgonya, 10 dkg feta, 2 közepes vörös- vagy lilahagyma, 10-12 fokhagymagerezd, ízlés szerint pár ág kakukkfű, olívaolaj, só, bors 

Elkészítés: A sütőt melegítsük elő 220 C fokra. Tisztítsuk, hámozzuk és kockázzuk egyenlő méretűre az édesburgonyát. Majd egy tálba öntsünk egy kis olívaolajat, szórjuk bele a zöldségeket és a burgonyát, és keverjük össze.  Ezután béleljünk ki egy tepsit alufóliával, és borítsuk rá a burgonyát. Ízlés szerint sózzuk, borsozzuk és morzsoljunk rá a kakukkfüvet. Majd pucoljuk meg és vágjuk nagyobb darabokra a hagymákat, az egész fokhagymagerezdekkel együtt szórjuk a tepsibe és a forró sütőben 15 perc alatt süssük készre. Ezután morzsoljunk rá feta sajtot, és szórjunk még rá egy kis sót és frissen őrölt borsot. Utána a csirkemelleket sózzuk, borsozzuk, majd süssük mindkét oldalukat a forróra hevített serpenyőben egy kevés olívaolajon pirosra. Végül vegyük lejjebb a hőt, és süssük még így kb. 10 percig, míg kész nem lesz.

Desszertnek: Édesburgonyás-csokis brownie 

Ha még nem elég a jóból, ezt az édességet tálalhatjuk csak magában, vagy egy gazdag menü koronájaként is. 

Hozzávalók: 2 db édesburgonya, 10 dkg zabliszt, 2 ek őrölt mandula, 1 db tojás, 3 ek mandulatej, 4 ek holland kakaópor, 1 mk sütőpor

Elkészítés: Főzzük meg az édesburgonyát, majd törjük össze villával vagy botmixerrel. Amikor kellően pépes állagot kaptunk, adjuk hozzá a többi összetevőt, így a zablisztet, az őrölt mandulát, a tojást, a mandulatejet, a kakaó- és a sütőport, és dolgozzuk jól össze. Ezután öntsük a masszát szilikonformába, és előmelegített sütőben 180 fokon kb. 30 perc alatt süssük készre.

Jó étvágyat!

Ajánló