Menü
Aktuális
Hegyvidéki Történetek
Ági vagyok BLOG
Ajánló
Egészség
Gasztro
Zöld környezet
Nagyvilág

 2017-11-20

Gyönyörű táj és mosolygó arcok – ezért is különleges a Gyermekvasút

Gyönyörű táj és mosolygó arcok – ezért is különleges a Gyermekvasút

A Hegyvidék neve már régóta aranybetűkkel van felírva a vasútrajongók képzeletbeli térképére. Évről évre sokan érkeznek a budai hegyek közé, hogy megtekintsék és kipróbálják a páratlanul érdekes magyar Gyermekvasutat. Nemcsak a szakértőket, hanem az egyszerű turistákat is lenyűgözi a tény, hogy nálunk kisiskolások üzemeltetnek egy igazi – valódi szerelvényeket használó – vasútvonalat. Jókedv, lelkesedés és fegyelem; ez jellemzi a magyar gyerekvasutasok közösségét.

Szűkebb lakókörnyezetünk, a Hegyvidék jó pár olyan ritka közlekedési eszközzel büszkélkedhet, amelyek miatt messziről ellátogatnak ide az érdeklődők, a különleges kikapcsolódásra, élményre vágyók. Amikor megérkeznek hozzánk a magyar kultúra, a hagyományok és a különlegességek iránt őszinte érdeklődést tanúsító külföldi turisták, olyankor nem véletlenül kötjük a lelkükre, hogy ne hagyják ki a Fogaskerekűt, a Libegőt és a Gyermekvasutat. A legtöbben egyből megértik, hogy mit takar a Libegő vagy a Fogaskerekű neve, ám a Gyermekvasutat gyakran meg kell magyaráznunk.
 
Kis gyerekek – nagy feladat

Kereken hetven esztendővel ezelőtt, 1947-ben merült fel az a gondolat, hogy egészen különleges, nagy felelősséggel járó feladatot bízzanak a hazai gyerekekre. A vasút akkoriban népszerű és korszerű közlekedési eszköznek számított, a vasutas szakma életre szóló, szép hivatást jelentett. A terv kitalálói biztosra vették, hogy a MÁV szakembereinek irányításával az iskolások képesek lesznek egy teljes vasútvonalat üzemeltetni.

Kezdetben még nem volt egyértelmű, hogy hol valósítsák meg a vakmerő tervet. Felmerült, hogy a Gyermekvasutat a Margit-szigeten vagy éppen a Népligetben, a Fradi pálya mellett hozzák létre. A végső döntés 1948 februárjában született meg, és három hónappal később kezdetét vette a keskeny nyomközű hálózat kiépítése. A korszak sajátos politikai rendszere persze elkerülhetetlenül rányomta bélyegét az építkezésekre. A munkálatok előkészítését lelkes önkéntesekre és egyetemistákra bízták. Nem volt egyszerű feladat lefektetni a síneket, kialakítani a pályát a nehéz terepen, de a résztvevők nem ismertek lehetetlent. Lépésről lépésre haladtak. Egyre messzebb ért a csillogó, vadonatúj sínpár. 

Hamarosan sor kerülhetett az első, három kilométeres szakasz átadására. Az egykori sajtóbeszámolókból kiderül, hogy 1948 nyarán a kíváncsi érdeklődők meglepődve látták a vasutas egyenruhát viselő, határozottan intézkedő fiatalokat. A Széchenyi-hegyen vonatra szállók egészen a mai Virágvölgy állomásig élvezhették a természet szépségét. 

Jókedv és fegyelem

Még javában tartottak a munkálatok, amikor kezdetét vette a vasútvonal leendő munkatársainak kiképzése. A MÁV legjobb szakemberei készítették fel a gyerekvasutasokat. A lelkes fiatalok akkor régen az úttörők soraiból kerültek ki. A vonalat egy év múlva a mai Szépjuhásznéig, majd 1950-ben egészen Hűvösvölgyig hosszabbították meg. Nagyon jó – mind a mai napig érvényesülő - munkamegosztást sikerült kialakítana a felnőttek és a fiatalok között. A mozdonyokon és a műszaki hátteret biztosító területeken felnőttek végzik felelősségteljes munkájukat, míg a forgalom lebonyolításával és az utazóközönséggel kapcsolatban álló beosztásokban – ilyen például a váltókezelő, pénztáros, jegykezelő - tíz-tizennégy éves gyermekek álltak szolgálatba. A gyerekek napjainkban egy négyhónapos komoly felkészítő tanfolyam elvégzése után vehetik át a stafétabotot. Elvárás, hogy legalább négyes legyen a tanulmányi átlaguk. Rendkívül jó a közösségi szellem, gyakran életre szóló barátságok születnek a pálya mentén. Klassz dolog, remek kaland bekerülni ide.

A Gyermekvasút napjainkban

A Széchenyi-hegy és a Hűvösvölgy közötti vasútvonal a keskeny nyomközű vasutak közé tartozik. A pályája 11,2 kilométer hosszú, az útja során érinti a Normafát, Csillebércet, a János-hegyet és a Szépjuhásznét, miközben a szerelvények 20 kilométeres óránkénti sebességgel haladnak.
Az idő vasfogának sajnos még az acélsínek sem tudnak ellenállni. Hosszú évtizedek után az ezredforduló hozott nagy változást, fejlesztést és megújulást. 1998-ban került sor a Gyermekvasút megnyitásának 50. évfordulója alkalmából tartott nagyszabású és látványos ünnepségre. Az addig átmenetileg lanyhuló népszerűség ismét növekedni kezdett. Újra sokan akartak beállni a gyermekvasutasok köré. 2015-ben teljesen jogosan kerültek be a világrekordok közé. A Guiness Rekordok Könyvében azt olvashatjuk, hogy a mi vasutunk a világ leghosszabb olyan vonala, ahol gyermekek látják el a szolgálatot.

A vonatok egész évben, hétfő kivételével minden nap közlekednek. A legtöbb látogató májustól augusztusig ül fel a szerelvényekre. Igazi érdekesség, hogy itt megelevenedik a vasút múltja is. Hétköznap dízelmozdonyok húzzák maguk után a jókedvű látogatókkal, felnőtt és gyermekkorú turistákkal teli kocsikat. Amikor viszont eljön a hétvége, a jól ismert, korszerű dízelmozdonyok mellett megcsodálhatjuk a klasszikus gőzmozdonyokat is. A modernizáció jegyében folyamatosan halad a járművek, a pálya és a létesítmények fejlesztése.

Haladnak a korral

A Gyermekvasút olyan nyitott, barátságos intézmény, ahol tárt karokkal és őszinte örömmel várják az érdeklődőket. Pontosan tudják, mivel lehet felhívni magukra a fiatalok, a gyermekvasutasok következő nemzedékének figyelmét. Gyakran szerveznek látványos rendezvényeket, mint amilyen például a járműbemutatóval egybekötött nyílt nap a fűtőháznál. Hagyományosan nagyon népszerű a modellvasút-bemutató, az augusztus 20-i ünnepi rendezvény, decemberben a Mikulás érkezése, és persze a vidám gyermeknapi programsorozat. Jól hallva – és értve – a modern idők szavát, az ifjú vasutasok ma már részt vesznek a Múzeumok Éjszakáján és a környezetvédelem fontosságát szem előtt tartó Európai Autómentes Napok rendezvényein is.

Minden ősszel sor kerül egy egészen különleges rendezvényre. Szeptember második szombatján gyermekvasutasok egymást követő nemzedékeinek nyílik lehetőség a találkozására. A nosztalgianap remek lehetőséget teremt arra, hogy a rég elballagott „pajtások” átadhassák tapasztalataikat azoknak, akik napjainkban veszik magukra a kék egyenruhát, hogy a Hegyvidékre ellátogató kirándulók nagy örömére tovább működtessék ezt az igazi hungarikumot. 

A kikapcsolódásra, aktív pihenésre vágyók a Hegyvidék erdős részein közlekedő Gyermekvasút megállóinak legtöbbjétől rövid sétával elérhetik a XII. kerület legszebb részeit, egész évben gyönyörű hegyeit, völgyeit, erdőit.

Ajánló
Ajánló
A lefejezett szobor – a magyar tábori vadászok emlékműve a Városmajorban

A lefejezett szobor – a magyar tábori vadászok emlékműve a Városmajorban

Nyolcvan esztendővel ezelőtt megtisztelő feladatot kapott a két világháború közötti...

Főhajtás és emlékezet – elhunyt Szőnyi Erzsébet, kerületünk díszpolgára

Főhajtás és emlékezet – elhunyt Szőnyi Erzsébet, kerületünk díszpolgára

December végén szomorúan értesültünk arról, hogy elhunyt egy nagyszerű magyar...

A Fehér Sas-rend lovagja – Piłsudski marsall és a Hegyvidék

A Fehér Sas-rend lovagja – Piłsudski marsall és a Hegyvidék

A Fehér Sas-rend Lengyelország legmagasabb és legtekintélyesebb kitüntetése. Csakis azok...