Menü
Aktuális
Hegyvidéki Történetek
Ági vagyok BLOG
Ajánló
Egészség
Gasztro
Zöld környezet
Nagyvilág

 2019-09-25

Jánoska, Acélpók, Zuglift - avagy a Libegő

Jánoska, Acélpók, Zuglift - avagy a Libegő

Hazánk legrégebbi, személyszállításra használt drótkötélpályája a Libegő, amely a Zugligetből indul fel a János-hegyre. A Libegő megvalósítására már 1933-ben születtek tervek, de végül 1970-ben adták át, és azóta is szolgálja a kirándulók kikapcsolódását és szórakozását.

Kezdetek

Először ifj. Hantos János vetette fel a kötélpálya ötletét, mivel ekkoriban a János-hegyre a zugligeti villamostól vagy a fogaskerekűtől csak hosszú – legalább másfél órás – sétával juthattak el az erdei csendre vágyó turisták vagy a síelni, szánkózni vágyók. Mindezek ellenére a gyaloglás úgy tűnik, megérte, mert a harmincas években a téli szezon idején több mint kétszázezren jártak fel a hegyre. Hantos biztosra akart menni, így a tervezés során a világhírű lipcsei Bleichert és Társa céget kérte fel a kivitelezésre, akiknek a cégbirodalma a drótkötélpályák építése révén lett világhírű. A lipcsei cég rábólintott a zugligeti tervekre, majd hamarosan megindulhattak a magyar hatósági eljárások.

Hantos terve egészen odáig jutott, hogy a minisztérium kivitelezési tervet is kiadott a munkák megkezdéséhez. Itt aztán lelassult a dolog, és a papírmunka egészen 1939-ig tartott, majd kitört a második világháború.

Az ország háborús erőfeszítései, majd a végtelen pusztítás miatt szóba sem kerülhetett a zugligeti turisták, kirándulók kényelme.

Később, a negyvenes években is felmerült a drótkötélpálya megvalósításának ötlete ingajáratú nagykabinokkal. Mindezek az elképzelések azonban csak papíron léteztek, és egészen 1968-ig kellett várni, amikor a XII. kerületi tanács végül úgy döntött, hogy a régóta tervezett drótkötélpályát felépítteti.

Libegő név kialakulása

Az új közlekedési eszköz elnevezésére lakossági pályázatot írtak ki, amire több mint tízezer ötlet érkezett. Néhány ezek közül: Alibaba karosszéke, Angyalvasút, Acélpók,  Billegő, Budai röpszék, Budai-szellővasút, Csillagnéző, Csille, Csücsülő, Drótvasút, Döcögő, Drótcsacsi, Égi taliga, Égszék, Feljános, Gépszék, Hegyi-manó, Hegyremenet, Hegyjáróhinta, István-király-függőpálya, Lebegő, Lóg-vasút, MILÉV (Mini-Légi-Vonat), Napsugárvasút, Panoráma-lift, Páros-János, Petőfi függővasút, Repke, Ringó, Rep-ülés, Sikamló, Szellőcske, Szellő-vasút, Tündérszék, Ücsörgő, Űrbusz, Űrlengő, Zugvasút, Zuglovka.

Érdekesség, hogy a zsűri végül egy olyan nevet választott, amely nem szerepelt a javaslatok között. A bírálóknak ugyanis a Lebegő szó tetszett a leginkább, amiből végül megalkották a Libegő elnevezést, amely nemcsak ennek, de Magyarország összes hasonló kötélpályájának a nevéül is szolgál mind a mai napig.
 
 
Libegő építése

A Csiga utca alsó végét jelölték ki völgyállomásként, a felsőnek pedig a János-hegyi platót. Először két vagy négy utas szállítására alkalmas kabinokat akartak forgalomba állítani, végül az ülőszékek mellett döntöttek. Az építkezés 1969-ben kezdődött. A betonalapok lerakása után az acél tartóoszlopok érkeztek meg, amelyeket kézi erővel, szánokon csúsztattak le a hegyen. A kötélpálya építése miatt le kellett bontani egy földszintes házat és a Révész Margit Gyógypedagógiai Gyermekszanatóriumot.

1970. augusztus 20-án megnyílt az első magyarországi személyszállító kötélpálya. „Ha valaki már háttal a szék elé áll és valami szorongás féle fogná el, nincs ideje töprengésre – felüljön-e vagy ne –, máris alácsúszik a szék, és libegni kezd az ég és a hegyoldal között felfelé” - nyugtatta meg a leendő utasokat egy tájékoztató. A Magyar Nemzetben megjelent korabeli leírás is magáért beszél, ami az átadásról a következőket írta: „A János-hegyi kőris- és tölgyerdőben mélyen vágott folyosó fölött kettős széksor libeg, fent a tiszta ég határtalan kéksége, s a völgyben a város szinte zengeni-szikrázni látszik”.
 
Technikai adatok és a működés

A Libegő völgyállomása 228, a felső pedig 490 méterrel a tengerszint felett van. Az utazási távolság 1041 méter. A két kilométernél is hosszabb drótkötelet 17 acélállvány tartja, valamint 2 oszlop nyomja le a vezetéket a homorú szakaszokon. A 102 függőszék öt-nyolc méteres magasságban közlekedik, 5,4 km/h-s sebességgel.

A rendszer meghibásodása esetén egy Trabant-motor biztosította volna az utasok lejutását, ezt 1990-ben egy korszerűsítés keretében Lada-motorra cserélték. A Libegő üzemeltetése 1977-ben a XII. kerületi tanácstól a BKV-hoz került, majd közös irányítás alá vonták a fogaskerekűvel és a siklóval. Többször felmerült az eladása is, de jelenleg még köztulajdonban van.

A Libegőt 1990-ben korszerűsítették, új motorokkal látták el, amelyeknek szabályozható a sebességük. Nagyobb sebesség mellett óránként akár 1200 utast is szállíthat. Van egy kisegítő motor is, amely üzemhiba esetén biztosítja, hogy a fennrekedt utasok lassan, de megérkezhessenek a végállomásokra. Az első évben hatszázezer utasa volt a Libegőnek, ám ez a szám tíz év elteltével a felére csökkent, köszönhetően az 58-as villamos 1977-es megszűnésének, ami nagyban visszavetette a Libegő elérhetőségét.
 
 
A Libegő napjainkban 

A Libegő ma is sok ezer embernek nyújt izgalmas és hangulatos kikapcsolódási lehetőséget a Hegyvidéken. Épp ezért öröm, hogy a környéke egyre jobban fejlődik. A XIX. század végén a híres Jánoshegyi vendéglő állt a felső állomás helyén. Többször szóba került, hogy ismét étterem működjön a hegytetőn, de ennek megvalósítására sosem került sor. Tavaly azonban hangulatos pihenőhellyé vált a Libegő felső végállomása előtti tér. A korábbi, aszfalttal borított területet parkosították, valamint az egykori Jánoshegyi vendéglő megmaradt teraszának felújításával lenyűgöző panorámájú kilátópontot hoztak létre.

A Libegő emellett számos rendezvény helyszíne, az idén második alkalommal adott otthont a Libegő-Trail nevezetű huszonkét kilométer hosszú és 1420 méter szintemelkedésű futóversenynek, ahol a sportolók a Budai-hegység sziklás akadályaival is megküzdöttek. Emellett a Libegők éjszakája is hatalmas sikert aratott, amit a nagy érdeklődésre való tekintettel az idén kétszer is megtartottak.

Ezzel még nincs vége a Libegő történetének, mivel a Normafa rehabilitációja keretében tervben van az épületek és a környék még teljesebb körű felújítása. Ezért reméljük, hogy a közel jövőben még szebb állapotában találhatjuk majd a Libegőt, és élvezhetjük a lenyűgöző fővárosi panorámát.

Ajánló
Ajánló
A Bátori-barlang rejtelmei

A Bátori-barlang rejtelmei

A Bátori-barlang, amely nevét egy XV. században ott élt szerzetesről kapta, a...

A gyógyulás városrésze – kórházak és szanatóriumok a Hegyvidéken

A gyógyulás városrésze – kórházak és szanatóriumok a Hegyvidéken

Ha a Vérmező felől elindulunk a Külső-Krisztinaváros és a Hegyvidék magasabban fekvő...

Mindenki segített – kerületünk első iskolája

Mindenki segített – kerületünk első iskolája

A kerületünk iskoláiban tanuló diákok talán nem is sejtik, hogy mennyivel jobb és...