Menü
Lélek

 2018-10-24

Jótett helyébe…

Jótett helyébe…

Ha másoknak segítünk, azzal magunkért is teszünk. Számos kutatás rámutatott már, hogy a jótettek, mások életének megkönnyítése és a figyelmesség, saját életünket is boldogabbá és tartalmasabbá teszi. Segítsünk másokon, és fedezzük fel a jótett erejét saját életünkben is! 

Egy kedves szó, egy mosoly, egy figyelmes kérdés nem kerül semmibe, mégis bearanyozhatja mások napját, örömet csempészve a mi mindennapjainkba is.

A kedvesség ragályos: a Kaliforniai Egyetem kutatásai szerint, ha látjuk, hogy mások segítséget nyújtanak környezetüknek, az jó érzéssel tölt el bennünket, és motiváló erőként hat ránk is, segítségnyújtásra ösztönöz. Az altruizmus (önzetlen viselkedés) evolúciósan belénk programozott készség, és így rendszeres gyakorlással jó szokássá is fejleszthető. Olyannyira velünk született tulajdonság a jótettből fakadó öröm, hogy már a kicsik is érzik azt: azok a kétéves gyermekek, akik a kapott jutalmat – legyen az édesség vagy játék – továbbajándékozták, boldogabbnak érezték magukat, mint azok, akik megtartották magunknak azt. 
 
Íme, a jótettek 7 jótékony hatása:
 
1. Pozitív kémiai hatás

Akik rendszeresen jótékonykodnak, kiegyensúlyozottabbakká válnak. Az agy szó szerint boldogsághormonokkal jutalmazza a jótettet. A pszichológusok ezt a jelenséget a segítők drogjának (helper‘s high) is nevezik.  
 
2. Növeli az önbizalmat

A mindennapokban sokszor bent rekedünk a saját magunkkal és problémáinkkal való foglalkozás ördögi körében.

Az általános jóllétet és az önbizalmat az adakozás, vagy az önkéntes segítségnyújtás turbózza fel a legjobban. Ha másokon segítünk, a szociális kapcsolataink, és ebből kifolyólag az önbizalmunk is javul. A York Egyetem felmérése szerint minél rendszeresebben nyújtunk segítő kezet vagy csak megértő hallgatóságot másoknak, annál jobban bízunk önmagunkban és saját képességeinkben is. 
 
3. Erősödő baráti kötelékek

A figyelmesség és segítőkészség gyakorlásához nem kell messzire mennünk. Kezdjük a barátainkkal! Figyeljünk oda szavainkra, hogy mit és hogyan mondunk. Tanuljunk meg kérdezni. A rendszeres kérdezéssel az empatikus készség is fejleszthető. Az empátia pedig segít mások és önmagunk elfogadásában. Ez a pozitív hozzáállás hatással lesz a baráti kapcsolatainkra is, hiszen kedvesebb és pozitívabb kisugárzást eredményez.  
 
4. A szuperhős-hatás

Mások segítése olyan érzést hagy maga után, mintha valaki megjutalmazott volna minket. Az agy ezt a folyamatot kémiailag is támogatja. Ugyanakkor erősebbnek érezzük magunkat, mintha nem lenne olyan dolog a világon, amivel ne tudnánk szembenézni.

Egy amerikai kutatás szerint azok, akik 12 hónap alatt többször is végeznek önkéntes munkát, több pozitívumot vesznek észre a világban, és úgy érzik, értelmet nyert az életük. Az altruizmus és mások segítése akár még a depresszióból is kivezethet.
 
5. Erősíti az összetartozás érzését

Manapság egyre kevesebbet teszünk közösen egymásért. A barátainkkal, a kollégáinkkal, a gyerekünk osztálytársainak szüleivel összefogva is végezhetünk közösségi munkát. Az önkéntes munka által kevésbé érezzük magunkat izoláltnak, magányosnak.
 
6. Csökkenti a stresszt

Ha túl sok gond nyomaszt minket, arra az egyik legjobb megoldás, ha másokon segítünk. Egy michigani pszichológiai felmérés szerint azok, akik egy éven át rendszeresen adakoztak vagy önkéntes munkát végeztek, úgy érezték, hogy csökkent az életükben a stressz szintje.

Holott csupán csak annyi történt, hogy a jótékonyság segítségével a belső fókusz kifelé irányult, így a saját problémák megoldása is egyszerűbbnek, egyes élethelyzetek kevésbé nyomasztónak tűntek.
 
7. Hálával tölt el

A jótettek arra tanítanak, hogy jobban értékeljük saját helyzetünket is. A The Global One Alapítvány önkénteseivel végzett felmérés szerint a jótékonykodás emlékeztet minket arra, mennyi mindent adhatunk a világnak, és a legkisebb gesztus, amelynek nem kell feltétlenül anyaginak lennie, jobbá teheti valaki napját, bearanyozhatja mások életét.
 
Így segíthet a mindennapokban!
 
Egy idő után mindennapi rutinná növik ki magukat ezek az apró gesztusok, amelyek a mi egészségünknek és közérzetünknek is jót tesznek.
 
Nyújtson segítő kezet!
Legyen útközben figyelmes. A munkába jövet vagy menet vegye észre, ha valaki a babakocsival bajlódik az aluljárónál, vagy az út szélén egy térképet próbál kisilabizálni. Szánjon időt a segítségnyújtásra, és kérdezzen: Segíthetek?
 
Dicsérjen!
Ki ne szeretné a kedves szavakat? Ha észreveszi a kolléganője új frizuráját, dicsérje is meg azt.
 
Legyen előzékeny!
Engedjen maga elé valakit a közértben: ha az ön kocsija tele van pakolva, míg az ön mögött álló csak egy üveg ásványvizet vesz. 
 

Online is lehet kedves!
Írjon egy ismerősének pár kedves sort, ha már rég hallott felőle. Adakozzon egy jó ügyért.
 
Tájékozódjon!
Nézzen utána, hogy a kerületben milyen alapítványok, állatmenhelyek és segítő szervezetek működnek. A www.onkentes.hu weboldalon megtalálhatja a lakhelyéhez legközelebbi lehetőségeket.
 
Mondja többször, hogy köszönöm!
Igenis számít, ha megköszönünk valamit. Arról nem is beszélve, hogy egy nap alatt számtalan lehetőség nyílik rá. Köszönje meg a kávét a kávézóban, vagy a buszsofőrnek, ha megvárja a megállóban.

Az ön napja is szebb lesz ezektől az apró gesztusoktól.

Ajánló