Menü
Nagyvilág

2017-05-25

A hegyek bűvös érintése - a Budai Tájvédelmi Körzet

Jó oka van annak, hogy évről évre sok millió turista keresi fel a magyar fővárost. Budapest gyönyörű és sokoldalú hely, amin belül a Hegyvidék a legzöldebb kerület. Nem kell messzire mennünk, ha a nyári hőség elől zöldellő, üde erdők ölelésében akarunk menedéket keresni, közvetlen lakókörnyezetünk ugyanis a Budai Tájvédelmi Körzet része.

Nemsokára véget ér a tanév, feltárulnak az iskolák, az óvodák kapui, és kiözönlenek rajtuk a gyerekek. A munkahelyeken is kezdetét veszi a nyári szabadságolások időszaka. Sokan hosszú útra vállalkoznak, távoli tájakon keresik a pihenést és a kikapcsolódást. A Hegyvidéken élő embereknek azonban nincs szükségük az ilyesmire, mert szinte kézzel fogható közelségben, a közvetlen szomszédságunkban húzódik meg Magyarország egyik leggyönyörűbb természeti szépsége, a 10528 hektáros területű Tájvédelmi Körzet. Kiváló hely a rövidebb vagy hosszabb kirándulásokra. Bejárhatunk itt lankás dombokat, meredek lejtőket, éles hegyhátakat, de meredek oldalú szurdokokat is.

Friss hegyi levegő

A Budai-hegység sűrű erdőiben, a fejedelmi, sudár fák árnyékában akkor is kellemes hűvös honol, amikor odafent perzselően süt a nyári nap. Érdemes ide ellátogatni, ha kikapcsolódásra és feltöltődésre vágyunk. Budapest zöld tüdeje ugyanis életet adó oxigénnel pezsdíti fel a kirándulókat. Nem csoda, hogy a turistautakon, a kanyargós hegyi ösvényeken olyan gyakran találkozunk vidám kirándulókkal és mosolygó gyerekek csapatával.

A páratlanul friss erdei levegő valósággal megfiatalítja az embert. Ilyenkor nem nézzük, hogy hány kilométert tettünk már meg, hanem elszántan célba vesszük az újabb és újabb csúcsokat. A kedvelt kirándulóhelyekre nem nehéz eljutni. Húsz-harminc perc alatt a kerület bármelyik részéről elérhetünk a legnépszerűbb kiránduló útvonalak egyik kezdőpontjára, ahová ugyanúgy jöhetünk a hétvégén, mint egy-egy hétköznapi délutánon. Az egész napos irodai munkától elfáradva, igazi felüdülést jelent egy vagy két órát sétálni például a Normafa környékén. Ha pedig vidám programot szeretnénk az egész családnak, akkor a hétvégén hosszabb kirándulást is tehetünk, bejárva a környék legszebb pontjait.

A főváros ölelésében

Budapest lakossága a múlt század során folyamatosan növekedett. Egyre több helyen vágták ki a fákat, hogy a helyükre házakat, sőt egész lakótelepi tömböket építsenek. Mindez azzal járt, hogy az átlagos budapesti lakostól egyre messzebb kerültek az erdők, az állatok, az egész természet. Bár az elmúlt évtizedek során a Hegyvidék is jelentős fejlődésen ment keresztül, az itt élők többsége tisztában van a környezettudatos életvitel fontosságával. A hegyvidéki polgárok nagyon örülnek annak, hogy közvetlen lakókörnyezetük nem csupán a főváros egyik legszebb része, de a legegészségesebb, legzöldebb területek közé is tartozik. A Budai Tájvédelmi Körzetet 1978-ban hozták létre, így a Budai-hegység jelentős része jogi védelmet kapott.

Az Alpokra hasonlít

A Tájvédelmi Körzet területe lenyűgözően változatos. Ha sétálunk, utunk romantikus mészkőhegyek között, néha virágokkal teli mezőkön át vezet a ligetek, majd a sűrű erdő felé.
A hegyek anyagának nagy része dolomit és mészkő. Érdekes, hogy hasonló anyagokat találunk az Alpok keleti hegyláncaiban is. Ugyanakkor nem ritkaság a különféle üledékes kőzet, például a márga, a homokkő, az agyag, sőt, az alacsonyabban fekvő területeken a kiránduló még löszre is bukkanhat.
Rendkívül gazdag a környék növény- és állatvilága. Fent járva talán nem sejthetjük, de odalent, a talpunk alatt elképesztően kiterjedt barlangrendszer rejtőzködik. Százhatvan barlangot tartanak nyilván a szakemberek. A Pál-völgyi barlangrendszer, vagy a Szemlő-hegyi-barlang is népszerű kirándulóhely.

Ritka állatok és növények

Indulás előtt érdemes tájékozódni, és egy lexikonban, vagy éppen az interneten megnézni, milyen különleges élőlényekkel találkozhatunk utunk során. A Tájvédelmi Körzetben ugyanis számos ritka, és úgynevezett maradványfaj talált menedékre. Ha alaposan felkészültünk, akkor a természetet járva észrevesszük és felismerjük a budai nyúlfarokfüvet, a magyar gurgolyát, és az ugyancsak szűk területen elterjedt magyar méreggyilkot.
Sétánk során élvezhetjük a természet csendjét. Ha viszont madárdalra vágyunk, akkor sem fogunk csalódni. A kerületünk erdeiben számos énekesmadár honos. Csodálatos kórusukba csupán akkor keverednek furcsa hangok, ha a közelünkben felbukkan, és esetleg hangosan méltatlankodva szárnyra kap egy fekete harkály vagy egy holló.

Fontos, hogy kirándulás során megfelelően viselkedjünk. Ne szedjünk le védett növényeket, és figyeljünk arra, hogy ne ijesszük meg az erdőben őshonos állatokat. Nekünk sem kell félnünk tőlük, még a denevérektől sem, melyek közül nagyon sokan élnek a Tájvédelmi Körzet sziklahasadékaiban és barlangjaiban. Ellátogatva a természetbe, bejárva a Hegyvidék páratlan ösvényeit testben ugyan megfáradva, de lélekben megfrissülve, csodálatos élményekkel gazdagabban térhetünk haza.

Ajánló
Égi ajándékunk – ne hagyjuk elveszni az esővizet!

Napjainkban egyre kiszámíthatatlanabb az időjárás, éppen ezért megnyugtató érzés lehet, ha ennek...

Komposztálás kisokos

Sokszor hallhatjuk azt a kifogást a környezetszennyezés kapcsán: ugyan mit számít ez a kevés kis...

Nyári kerti tennivalók – hasznos tanácsok mindenkinek

Kerületünk a főváros egyik legzöldebb, parkokkal, erdőkkel és kertekkel teli része. Mindenki azt...