2021-07-05
Zölden és korszerűen – Technológiai eszközök a környezetismeret oktatásában

Nem lehet elég korán elkezdeni az új nemzedékek felkészítését a környezetvédelemre és arra, hogy tiszteljék bolygónkat. Óriási segítséget jelenthet, ha mindazon eszközöket az oktatás szolgálatába állítjuk, amelyekkel szívesen foglalkoznak a mai gyerekek, fiatalok. Ezt a kérdést az Apor Vilmos Katolikus Főiskola két hallgatója vizsgálta meg behatóan. Érdemes megismerkedni előremutató gondolataikkal.
Senki sem születik környezetvédőnek vagy felelősségteljesen gondolkodó felnőttnek. Szükség van némi érettségre és józan észre ahhoz, hogy belássuk, miért érdemes tisztelettel fordulni a minket körülvevő természet felé. A szülők előtt áll a lehetőség, akik könnyedén elérhetik, hogy az óvodába, illetve az általános iskolába beiratkozó kicsik pozitív módon álljanak hozzá a környezetvédelemhez. A téma rendkívül aktuális.
Nem kell mást tennünk, csak kimenni az utcára, mert már egy átlagos budapesti napon is jól érezhetjük a globális folyamatok és a klímaváltozás hatásait. 1970-ben, de még 1999-ben is elképzelhetetlen lett volna, hogy nyáron a hőmérő harmincöt fokot vagy még annál is többet mutasson a fővárosban.
A változások már a ma élők mindennapjait is megváltoztatják, és a hatásuk nagy valószínűséggel markánsabb lesz, amikor a gyermekeink vagy az unokáink veszik át kezünkből a stafétabotot. Éppen ezért érdemes felkészíteni őket, és megmutatni a kicsiknek, hogy milyen csodálatos és tiszteletre méltó a természet.
A 21. század gyermekei
.jpg)
Az előkészítő munkálatokba bevontak tizenhárom iskolát és majdnem kétszáz pedagógust. Megnézték, mennyi időt töltenek az iskolai tanulók a különféle technikai és okoseszközökkel. Ez alapján mindennap legalább négy és fél órán keresztül használnak valamilyen készüléket.
Mindenekelőtt az okostelefon népszerűsége óriási. Nem csoda, mert ez egyesíti magában a telefon, a fényképezőgép, a videokamera, a rádió, a magnó, sőt a televízió előnyeit. Nem csupán ezen eszközök tudását sikerült beleszorítani az készülékekbe, de a korszerű technikai eszközök olyan dolgokra is képesek, amiről néhány évtizeddel ezelőtt csak a tudományos-fantasztikus művek szerzői mertek volna álmodni.
.jpg)
Online a természetben
Hodossy Vivien tanító szakos, és a természetismeretre összpontosít, Schmidt Eszter a közösség- és kapcsolatépítés szakértője, a mentálhigiéniás problémák jó ismerője. Mivel mindketten tisztában voltak a környezetvédelem jelentőségével, ezért megvizsgálták, milyen a diákok és a környezetvédelem viszonya. Az is érdekelte őket, hogy hogyan lehetne kihasználni a digitális eszközökben rejlő lehetőségeket.
.jpg)
A vizsgálatból kiderült, hogy a falusi gyerekek több időt töltenek szabad levegőn, mint a városiak. A digitáliseszköz-használatra fordított idő ezzel fordítottan arányos. A budapesti gyerekek átlagosan napi egy órával többet használják az eszközeiket, mint a falusiak. Eltérés tapasztalható a nemek között is. A lányok napi fél órával kevesebbet szánnak az eszközökre, és az idejükből a közösségi média mellett jut a videomegosztókra és a számítógépes játékokra is. A környezetvédelmi kérdésekkel a legtöbben még nem foglalkoztak, és csak felületes ismereteik voltak.
.jpg)
A környezettudatosság ugyanis több tényezőből áll össze. A legfontosabb, hogy a gyerekek minél többet tudjanak a természetről. Ha megismerik a növények és az állatok világát, akkor gyorsan feltárulnak előttük az összefüggések. Attól kezdve a többségüket nem kell ösztökélni a környezetvédő életmódra. Önállóan, a saját elhatározásukból fognak odafigyelni arra, hogy óvják és védjék a természetet.
Mindez fontos tanulságokkal szolgál a jövőre nézve: ha az okoseszközöket bevonjuk a környezetismereti oktatásba, akkor megváltozik a gyerekek természethez fűződő viszonya. A kutatás egyértelművé tette, hogy a kicsik kedvenc eszközei hatékonyabbá tehetik a tanulást, javíthatják az iskolások motivációját, és egy egész nemzedék számára tehetik népszerűbbé a környezet megismerésének gondolatát.
Az eszközök használatának hátrányai
.jpg)