2022-02-25
Tudatosan és takarékosan – ne járassuk feleslegesen járműveink motorját!

Bár az idei tél összességében nem olyan zord, mint nagyszüleink vagy szüleink idején, az elmúlt hetekben jó néhány alkalommal borította dér a magasabb fekvésű utcákat és az ott parkoló autókat. Ilyenkor elkerülhetetlenül fellángol a vita arról, hogy érdemes-e indulás előtt beindítani a motort, hogy a jármű felmelegedjen, kellemes hőmérséklet fogadja az utasokat és az autó jó teljesítménnyel haladjon a reggeli hidegben.
A hideg téli reggeleken csak kevés embernek van kedve ahhoz, hogy kimenjen a jó meleg lakásból. Kinézve az ablakon azt láthatjuk, hogy minden szürke és borongós, szemerkél az eső vagy a havas eső, a fák pedig vadul hajladoznak az erős szélben. Ez ellen – manapság leginkább már csak a megszokás erejének engedve – sokan azzal védekeznek, hogy kimennek, az utcán beindítják az álló gépkocsit, és azt remélik, hogy így kellemesebb és kényelmesebb lesz az útjuk.
Csakhogy ez nemcsak a környezetet károsíthatja súlyosan, de saját magunk és a gyermekeink egészségét is.
Egy gyilkos ellenség
.jpg)
A hideg téli reggelekre a London-típusú szmog a jellemző. Ez asztmát, sőt életveszélyes tüdőödémát is okozhat. A levegőben felgyűlik a por, a korom, valamint a gépjárművek által kibocsátott kén-dioxid és a halálos szén-monoxid. Hetven évvel ezelőtt majdnem egy héten keresztül minden korábbinál erősebb fekete felhő borult London városára. Ez a szmogtípus éppen e szörnyű esemény miatt kapta a nevét: az angol metropoliszban a katasztrófa során többen haltak meg, mint a nagy kolerajárvány idején.
A szakemberek megállapították, hogy a szmog kialakulásában a fűtés mellett ma már a járműforgalom is jelentős mértékben felelős. Ősz végétől egészen a tavasz elejéig kénytelenek vagyunk fűteni a lakásainkat, ám még nem mindenki alkalmaz környezetkímélő fűtési rendszereket.
A fűtés átfogó modernizálásánál egyszerűbb a járműveink korszerűsítése. Az elmúlt évtized során sikerült is jelentős eredményeket elérni, mindenekelőtt a szénhidrogén, a nitrogén-oxid és az egészségünkre rendkívül veszélyes szálló por kibocsátásának korlátozása területén.
.jpg)
A környezetvédők Budapesten is folyamatosan figyelemmel kísérik a levegő minőségének alakulását. Felfigyeltek arra, hogy autómentes napok idején radikális mértékben csökkent a szálló por mennyisége és a különböző káros anyagok koncentrációja. Arra azonban nincs esély, hogy teljesen megálljon a nagyvárosokban a közlekedés, hiszen az lehetetlenné tenné a mindennapi életet.
A lehetséges megoldást az jelenti, hogy az autóvezetők tudatosan odafigyelnek a felesleges égéstermékek kibocsátásának csökkentésére. Ebben sokat segít, hogy a mai korszerű gépjárműveket már nem kell reggel elindulás előtt járatni. Európában arra a megállapításra jutottak, hogy a kocsik reggeli üres járatása nem járul hozzá az utasok komfortérzésének javulásához, viszont szennyezi a levegőt és igen jelentős felesleges pénzkiadással jár.
Hála a korszerű motorolajoknak, akkor sem terheljük járművünk motorját, ha reggelente nem túráztatjuk, nem járatjuk a technikát. A tapasztalt sofőrök ráadásul tudják, mik azok az aranyszabályok, amelyek a régebbi és a vadonatúj autókra egyaránt vonatkoznak.
Mire figyeljen a környezettudatos autós?
.jpg)
A környezettudatos autóvezető nem tesz ilyent! Megtalálja az arany középutat a saját komfortérzete és a természet megóvásának elvárásai között. Akkor sem járatja gépjárművét a klímaberendezés vagy a fűtés miatt feleslegesen, ha ő vagy az utastársa néhány percre beugrik a sarki boltba vagy a zöldségeshez.
Felkészül az indulásra és a várható forgalomra, úgy tervezi meg az útvonalát, hogy elkerülje az időrabló ácsorgásokat és a dugókat. Indulás után a lehető legalkalmasabb pillanatban magasabb fokozatba vált, ezzel is lecsökkentve a felesleges szennyezőanyag-kibocsátást. Alacsony fordulatszámon haladva egyenletes sebességgel közlekedik.
Gyakran használja a motorféket, viszont csak a legszükségesebb alkalmakkor a kuplungot. Így ráadásul az üzemanyagfogyasztás is lecsökkenthető, hiszen a fölösleges gyorsítások során komoly mennyiségű üzemanyag vész kárba. Lassításkor kellő időben felengedi a gázpedált, és sebességben hagyja a járművet. Rendszeresen ellenőrzi a kerekekben nyomást, mivel ezzel is sok üzemanyagot takaríthat meg.
.jpg)
Ha ugyanis nem csupán néhány tucatnyi környezetbarát áll le a kocsi indulás előtti bemelegítésével, hanem tíz- vagy százezrek teszik ugyanezt, akkor nemcsak benzinpénzt spórolunk, de sokkal kisebb lesz a szmog, és nyugodt lelkiismerettel indulhatunk munkába, hiszen hozzájárultunk ahhoz, hogy városunk felett eltűnjön a fekete felhő és kéken ragyogjon az égbolt.