Menü
Nagyvilág

2017-03-09

A budai erdők állatai

Ha nyitott szemmel járunk a Hegyvidék erdőiben, akkor – kis szerencsével – személyesen is megismerkedhetünk az itt honos állatokkal! Négy- és kétlábú, sőt esetleg „lábatlankodó barátaink” ha nem is vezetnek kézen fogva, mégis elérik, hogy közelebb kerüljünk a minket körülvevő természethez.

Kerületünk erdői a Budai Tájvédelmi Körzethez tartoznak. Alattuk a mélyben, a hegyek lyukacsos szerkezetű mészkövében rengeteg barlang rejtőzik. Ahogy lent, úgy fent is otthonra lelt itt a fajokban felettébb gazdag állatvilág. Akadnak közöttük aranyos apróságok, de olyan komoly fajok is, amelyek jogosan tartanak igényt tiszteletteljes távolságtartásra.

Távol a város zajától

Kezdjük velük, a legnagyobbakkal! A városba csak a legritkább esetben jön be a dámszarvas, ám a házaktól és a zajtól távolabb néha azért találkozhatunk vele. Nem kell tőle megrémülni, valószínűleg az állat sokkal jobban tart tőlünk, mint mi tőle. A Budai Tájvédelmi Körzet igazi óriása a vaddisznó. A vadkan félelmetes vadállatnak tűnik, a kismalacok viszont bájosan aranyosak. Az életterük ma már sokkal kisebb, mint régen, így velük, sokkal gyakrabban összefuthatunk. Bármennyire aranyosak is a kicsik, soha ne feledjük, az anyakoca biztosan a közelben tartózkodik, és könnyen rátámadhat akár az emberre is, hogy kicsinyeit megvédje! Ugyanez igaz a szépséges és kecses őzre, nagyon ritkán a muflonra, sőt esetleg a nyusztra is. A Normafa környékén nem meglepő a vörös róka, a sündisznó és a borz sem.

Számtalan rovar él itt

Szőrös és négylábú barátainkon kívül akadnak még hat, vagy nyolc lábon közlekedő állatok is. A rovarokat mindenekelőtt a lepkefélék és a korhadéklakók képviselik. A tavasz beköszöntével láthatunk hajnalpírlepkét, kis rókalepkét, de a mesékből jól ismert a hosszúlábú hangya, a hegedülő csercincér és a fűrészeslábú szöcske is gyakori. Nem kell megijedni az eurázsiai rétisáskától, az erdei csótánytól, de a tarka kéregpoloskától sem. Kerületünk kifejezetten gazdag boglárkákban: él itt csillogó boglárka valamint nagyfoltú hangyaboglárka is. Igazi ritkaságnak számít a Harang-völgy - az egész Kárpát-medencében csak itt honos - csíkos boglárkája. Ám a rovarok élete sem fenékig tejfel.

Az égbolt igazi urai

A napnyugtakor felbukkanó – addig a barlangokban és sziklahasadékokban alvó - denevérek előszeretettel vadásznak rájuk. A nappali égbolt igazi urai persze nem ők, hanem a madarak. A kerületi erdőkben él a héja, egerészölyv és a kabasólyom. Egyre többször láthatunk fekete harkályt és hollót. Ennek alighanem a cinegék is örülnek, mert ők előszeretettel költenek a harkályok odvaiban. Egyáltalán nem ritka, hogy még a kertekben is felbukkan egy-egy nagy fakopáncs, vagy zöld küllő. Ha csendben vagyunk, elgyönyörködhetünk az erdei pinty, a feketerigó, a meggyvágó és a vörösbegy énekében.

Élményekkel gazdagabban

A különféle kétéltűek és hüllők viszont nem a hangjukról híresek. Őket sajnos erős előítélet sújtja. Ne essünk kétségbe, és ne kezdjünk el csapkodni, ha például lábatlan gyíkot, pannon gyíkot vagy haragos siklót látunk az ösvény mellett.
Erdei sétánk során jó útitárs lehet a fényképezőgép, vagy a levett hangú okostelefon. Sok szép képet készíthetünk, és megörökíthetjük találkozásainkat a természet többi gyermekével.

Ha megfontoltan viselkedünk, tiszteletben tartjuk az állatok viselkedését, akkor csodálatos élményekkel gazdagabban térhetünk haza.

Élőben is szeretne találkozni a képeken szereplő állatokkal? Akkor látogasson el az alábbi helyekre:

Ajánló
A Böszi kert nem „boszi kert” – közösségi élmény a Hegyvidéken

Érdemes elsétálni a Böszörményi útra, és megnézni kerületünk első közösségi zöldterületét, a...

Égi ajándékunk – ne hagyjuk elveszni az esővizet!

Napjainkban egyre kiszámíthatatlanabb az időjárás, éppen ezért megnyugtató érzés lehet, ha ennek...

Komposztálás kisokos

Sokszor hallhatjuk azt a kifogást a környezetszennyezés kapcsán: ugyan mit számít ez a kevés kis...