Menü
Szabadidő

 2018-11-16

Növeljük energiaszintünket!

Növeljük energiaszintünket!

A korán sötétedő és hűvösebbé váló napokban egyre nehezebben megy energiaszintünk megtartása: sokszor még a legalapvetőbb feladataink elvégzése is gondot okozhat. Vannak azonban különböző módjai annak, hogy aktivitásunkat a nyári hónapok alatt megszokott szintre kapcsoljuk: légzőgyakorlatok, szabadban végzett tevékenységek segítenek ebben. 

Ébresztő napfény

Ahogy a téli napok rövidülnek, és egyre kevesebb a napfény, úgy borul fel az energiaháztartásunk is. Sötétben kelni és sötétben hazaérkezni nem ösztönöz több mozgásra vagy aktivitásra. A napfény hiánya miatt megemelkedik a melatoninhormon szintje is, amely álmosságot és fáradékonyságot okoz. Épp ezért szellőztessünk rendszeresen otthonunkban, és amikor csak tehetjük, menjünk ki a szabadba napközben, amíg világos van. Például az ebédszünetben tegyünk egy 15-20 perces sétát, hétvégén szervezzünk párórás kültéri programokat, nyugodtan sportoljunk télen is időnként a szabadban, de a reggeli órákban végzett mozgás is segíthet stabilizálni energiaszintünket.

Minőségi alvás

A téli hosszú éjszakák és a kinti hideg nagyon csábító, ha az alvásról van szó. Pedig nekünk nem kell téli álmot aludnunk. Éppúgy, mint nyáron, télen is az alvás minősége számít többet, mint a mennyisége. Ne aludjunk napi 8 óránál többet, és ne is lustálkodjunk hétvégén reggelente órák hosszat az ágyban. Keljünk fel időben, és próbáljunk aktívak maradni. Ugyanakkor gondoskodjunk arról, hogy a hálószobánk nyugodt és pihentető alvást biztosítson. Ne halmozzunk fel benne sok tárgyat, legyen kényelmes és meleg az ágyneműnk, és ha tehetjük, ne legyen tévé a szobában. Arra is figyeljünk, hogy ne “kütyüzzünk” elalvás előtt, próbáljuk ellazulva lecsendesíteni elménket az álomba szenderülésig.

Rendszeres mozgás

A napi 8 óra alvás mellett minimum heti 150 percnyi aktív mozgás ajánlott télen is. Lehet, hogy nehezen szánjuk rá magunkat ilyenkor a sportra, de meglepő, mennyivel több energiánk lesz tőle – ilyenkor is fontos, hogy aktívak maradjunk. A délutáni sport hosszútávon elűzi a 15.00 óra után gyakran jelentkező fáradtságot, és pihentetőbbé teszi az alvást is. A tél remek alkalmat nyújt arra, hogy kipróbáljunk új dolgokat, új mozgásformákat, amelyekkel már régóta kacérkodtunk. A Budai Jégpályán például nemcsak gyermekeket, hanem tanulni vágyó felnőtteket is szívesen látnak, akik szeretnék elsajátítani a korcsolyázás fortélyait. A felnőtt korcsolya oktatást péntekenként 19.00 órától tartják.

Tanuljunk meg lazítani

A rövidebb nappalok miatt mintha lelkileg is nőne rajtunk a nyomás. Ez pedig csak fokozza a fáradtság és a demotiváltság érzetét. A napi felgyülemlett feszültség levezetésében szintén a sport segíthet. Remek lazítók az olyan mozgásformák, ahol a légzésünkre is különösen oda kell figyelni, mint például a tai chi vagy a jóga.

A napi meditáció is segíthet elengedni a nyomasztó gondolatokat. De számos jelenlét-, azaz mindfulness technika is csodákra képes. A Budai Egészségközpontban például november 29-től tudatos jelenlét alapú, stresszcsökkentő terápia indul 8 x 1,5 órában, maximum hatfős csoportokban. 

De vezethetünk naplót, alkalmazhatunk a légzést megfigyelő technikákat, vagy épp tudatos sétát a parkban, mely alatt egy bizonyos dologra irányítjuk a figyelmünket: a lábunk alatt surrogó vagy a fákról leeső falevelek zajára, az ég és a felhők színére, a séta közben keletkező érzéseinkre. Az olvasás egy csésze meleg tea mellett is lazít, ha nem engedjük a gondolatainkat cikázni, és képesek vagyunk elmerülni a könyv tartalmában, de ugyanilyen lazító hatású lehet egy gyertyafényes forró fürdő is. 

Együnk okosan

Télen a napfény hiánya és a hideg megváltoztatja a hormonháztartásunkat, így étvágyunkat is. A szénhidrátdúsabb, magasabb cukortartalmú ételek ilyenkor átvehetik menünkben a főszerepet. Pedig a komfortos ételek lehetnek egészségesek is.

A krémlevesek például rendkívül frissítően, mégis nyugtatóan hatnak ebben az évszakban. És bár az édességekre ilyenkor jobban fáj a fogunk, ne feledjük, hogy a cukor csak rövid időre ad energiát, és ahogy lezuhan a vércukorszintünk, úgy lesz úrrá rajtunk újra a fáradtság. 

Energiát adó ételek a cukor helyett télen a bab, a lencse, az édesburgonya, a hajdina, a barnarizs, a gránátalma, vagy a datolya és számos más idényzöldség. A fáradtság és kimerültség ellen a legjobb ellenszer az egészséges bélflóra és a vitaminok. Érdemes ellátogatnunk a MOM Park lakóparki Naturpont Bioboltba, ahol bio és egészséges élelmiszereket, vitaminokat, gyógynövényeket, táplálékkiegészítőket is találunk.

Ajánló