2017-10-10
Nehezen tanul a gyermek? Van megoldás!
Már tavaly sem ment gördülékenyen az írás, olvasás a gyereknek az iskolában, és az idei tanév sem indult simán? Esetleg figyelmetlen, és rosszul teljesít? Akkor előfordulhat, hogy sok társához hasonlóan ő is fejlesztésre szorul, de aggodalomra semmi ok, hiszen a legtöbb tanulási nehézség remekül kezelhető.
A gyerekek enyhébb, de tanulási nehézségeket okozó hiányosságainak sokszor olyan jelentéktelennek tűnő előjelei vannak, amelyek kevés szülőnek szúrnak szemet.
Figyeljünk a jelekre!
Már egészen kicsiknél, a beszéd- és mozgásfejlődés során tapasztalhatunk figyelmet igénylő jeleket – például nemcsak az jelezhet problémát, ha később indulnak be ezek a folyamatok, hanem az is, ha kimarad egy-egy szakasz, mondjuk a kúszás, mászás. Sokan nem is gondolják, hogy ez azt jelzi, hogy nem úgy zajlik az idegrendszer fejlődése, ahogyan kellene, és így bizonyos reflexek sem tudnak kiépülni, amikre viszont később már szükség lenne. A tanulási nehézségek többségénél ilyen jellegű idegrendszeri éretlenség áll a háttérben, amiből a szülő legfeljebb annyit tapasztal, hogy ovis gyermeke figyelmetlen, vagy nem szeret és nem is tud rajzolni.
Akkor is érdemes résen lenni, ha a kicsi túlságosan mozgékony, vagy éppen ellenkezőleg, minden elég komótosan megy neki, rossz az egyensúlya, ügyetlen a labdajátékokban, mindig a másik kezében fogja a ceruzát, és gyakran téveszti el a keresztmozgásokat, azaz nem tudja megfogni a jobb kezével a bal fülét. A gyengébb beszédészlelés sem ritka probléma, aminek a hallás az alapja – ha ez nem működik jól, arra enyhébb esetben felhívhatja figyelmünket, hogy a gyerek nem tudja megtanulni a mondókákat, amiket szóban ismételnek neki. Ilyen esetben nem a memóriájával van gond, hanem egyszerűen nem hallja, amit meg kellene jegyeznie.
Mi a teendő?
Ha az előzőekben felsorolt tüneteket észleljük a gyermeken, nem kell kétségbe esni, de mindenképpen érdemes utánajárni a dolognak, mert kezeletlenül hagyva az iskolában bizony tanulási nehézségek léphetnek fel. Először a pedagógiai szakszolgálathoz lehet fordulni (itt, a XII. kerületben a Kiss János altábornagy u. 31. sz. alatt található), ahol a szakemberek kiderítik, hogy melyik részképességet érinti a probléma, és ahhoz mérten írják elő a megfelelő terápiát.
Bízzunk a szakemberekben!
Fontos tudni, hogy nem minden esetben kapnak a gyerekek felmentést – az olyan súlyosabb, tartós, organikus okokra visszavezethető problémákat, mint az autizmus el kell különíteni az enyhébb tanulási nehézségektől, amelyek viszont remekül fejleszthetők. Éppen ezért érdemes bízni a szakemberekben, mert kitartó munkával akár teljesen eltüntethetők az olvasást, számolást érintő problémák is, és nagymértékű javulás várható. Ehhez persze rengeteg türelemre lesz szükség, hiszen a fejlesztés nem rövid folyamat, ezért minél előbb érdemes belevágni, hogy az iskolában már a lehető legkevesebb gonddal kelljen szembenéznie a gyereknek.
Játékos gyógyír
A jó hír, hogy a fejlesztőpedagógusoknak szerencsére ma már rengeteg hatékony terápiás módszer áll rendelkezésére, amelyekkel játékos formában tudják kezelni a gyerekeket. A mozgásfejlesztés az egyik ilyen módszer – ennek lényege, hogy játékos, aktív feladatok során helyre teszi az idegrendszert és annak esetleges fejlődési hiányosságait, és ha ez már ovis korban megtörténik, esélyes, hogy a tanulási nehézség csak nagyon enyhe formában, vagy soha nem is jön elő.
A másik mostanában nagyon népszerű lehetőség pedig a NILD-terápia – ez egy komplex kognitív módszer, és óriási előnye, hogy egy foglalkozás alatt az összes olyan területet fejleszti, amely a tanuláshoz szükséges, mint például az írást, a szövegértést, a logikát és így tovább. Megoldás tehát számos létezik, ezért ha a legapróbb jelet észleljük, célszerű utánajárni, hogy valóban problémával állunk-e szemben, mert minél korábban kezdődik el a fejlesztés, annál nagyobb és gyorsabb javulás várható tőle.