2018-02-26
Különleges iskolák különleges megoldásai
Egyre többet hallani olyan iskolákról, amelyek alternatív megoldásokat keresnek a feszültségoldásra, stressz- és konfliktuskezelésre. Ilyen például egy iskola Amerikában, ahol meditációs szobát nyitottak a gyerekeknek, vagy egy hazai iskola, ahol a tappinget, EFT-technikát vezették be, hogy oldják a gyerekekben a mindennapi stresszt. Érdekes és eredeti kezdeményezések a világ minden tájából, hogy segítsék a gyerekeket a fejlődésben.
Büntetés helyett meditáció – Baltimore, USA
Egy nyugat baltimore-i általános iskolában kialakítottak egy meditációs szobát, ahová beküldhetik a tanárok az olyan gyerekeket, akik zavarják a tanórát rosszalkodásukkal. A módszer bevezetése óta az iskola arról számolt be, hogy egyre kevesebb az olyan eset, amikor igazgatói és szülői beavatkozást is igényel a magatartásprobléma.
Így például a gúnyolódást az iskolában nem azzal büntetik, hogy az igazgatói irodába küldik a gyermeket egy elbeszélgetésre, hanem egy csendes meditáció követi az ilyen eseményeket. A gyerekeket megtanították a lassú, tudatos légzésre, és a csendes befelé figyelésre. A tanárok arról számolnak be, hogy a meditáció után sok gyermek egyből bocsánatot is kér azoktól, akiket megbántott a viselkedésével. Ehhez elég csupán 5-10 perc a meditációs szobában.
A „Mindful Moment“-nek, azaz tudatos pillanatnak nevezett szoba meleg színű falakkal, jógamatracokkal és illóolajokkal teremti meg a hangulatot az ellazulásra. Sok gyermek nehéz körülmények között él, szó szerint az utcáról jár be az iskolába, és az iskola, valamint benne ez a szoba jelenti a biztos pontot számukra az életben. A tanárok emiatt is tartják fontosnak, hogy megtanítsák a gyerekeket a düh, a harag, a szomorúság és a stressz kezelésére.
EFT technika a stresszmentes napokért - Dunakeszi, Magyarország
Az EFT, az Érzelmi Felszabadítás Technikája nevű módszert stresszcsökkentés céljából vezették be a mindennapokba és tanították meg a dunakeszi általános iskola diákjainak, ugyanakkor ez a módszer a nevelési és tanulási problémák megoldásában is segíthet. Alkalmazásával a gyermekek maguk jöhetnek rá az őket foglalkoztató probléma megoldására. Ez sikerélményt eredményez, amely fokozza a motivációt is. A gyerekek ma már dolgozatok vagy felelés előtt, de otthon elalvás előtt is bevetik a kopogtatás technikáját. Saját bevallásuk szerint nyugodtabbnak érzik magukat a módszer alkalmazásával.
De mi is az az EFT? Lényege, hogy az arcon, mellkason és kézen található akupresszúrás pontok kopogtatásával csökkenthető a testi, lelki és szellemi stressz. Azzal, hogy a megfelelő koreográfiát követő kopogtatás alatt megfogalmazzuk magunknak a minket foglalkoztató problémát vagy negatív érzelmet, oldódik az azzal kapcsolatos stressz is. Dunakeszin a Szent István Általános Iskola vezetősége úgy gondolta, hogy a mindennapokkal járó stresszre az iskolának nem csupán pedagógiai módszerekkel kell reagálnia, hanem a gyerekeket más, önsegítő eszközzel is el kell látnia, amelyet a tanulók bármilyen stresszes pillanatban alkalmazhatnak. Így esett a választásuk az EFT módszerre, melyet szakemberrel, Takács Péter életmód-tanácsadó közreműködésével vezettek be a diákok mindennapjaiba.
Tanulás saját tempóban - Steve Jobs Iskola – Amszterdam, Hollandia
Már az iskola neve is mutatja, hogy az intézmény elutasít minden hagyományos vagy klasszikus oktatási elméletet. A gyerekeket a saját tempójuk szerint vezetik végig az oktatási rendszeren. Minden gyermeknek van saját coach-ja, azaz tanára. Az ő és a szülők segítségével hathetente szabja meg az iskola a gyermek következő másfél hónapnyi tanulási tempóját. A 4. osztálytól a 12. osztályig pedig minden gyermek személyre szabott iPad-et kap, amelyen a saját tanulási folyamatát segítő alkalmazások találhatók. A gyerekek is beleszólhatnak, sőt maguk is megtervezhetik a tanulási folyamatot. Az iskola ezzel kívánja fenntartani a gyermekek motivációját, növelni a tudatosságukat, és csökkenteni a stresszt, amelyet az információgazdag mindennapok okoznak, és amelyre a gyermekek egyénenként olyan eltérően reagálnak.
Kreativitás és motiváció kéz a kézben - Blue School Iskola - New York, USA
A 2006-ban alapított iskolát a Blue Man Group hozta létre, mert észrevették, hogy az oktatás manapság már nem csupán a felfedezés öröméről szól, sőt... A tantervben a 2. osztálytól a 8. osztályig olyan tantárgyak is szerepelnek, mint a 3D-s tervezés, városmakett tervezés vagy a hulladék újrahasznosítása. Az iskola célja, hogy valós, globális problémákkal konfrontálja a gyermekeket, valamint ösztönözze őket azok megoldására, innovatív eszközök és gondolkodásmód segítségével. Oktatási módszerüket „dinamikus tanulásnak“ nevezik, amely a szociális és intellektuális képességeket is erősíti.
Nyitott iskola – Koppenhága, Dánia
Az Orestad Gimnázium egész épülete gyakorlatilag egy nagy tanterem, amelyben szobaméretű, kerek, kipárnázott, nyitott helyiségekben tanulhatnak a diákok. Az iskola célja, hogy a tanulók együttműködjenek egymással, közösen vezetett projektek segítségével jöjjenek rá mindennapos, a mai világot foglalkoztató problémák megoldására. Az iskola gyakorlatilag egy üvegkocka, mely szintén azt szimbolizálja, hogy minden oktatási intézménynek nyitottnak kéne lennie a külvilágra, hiszen az ott található problémák jelentősen befolyásolják azt a tudást, amelyre szükségünk van. Az iskola nemcsak tudást kíván a gyermekek számára közvetíteni, hanem azt is, miként alkalmazhatók a tanultak a gyakorlatban is.
Iskola nyomás és stressz nélkül – Saunalahti School - Espoo, Finnország
A „chalk and talk“, azaz kréta és beszélgetés módszert alkalmazó iskola nem is olyan egyedülálló Finnországban, Európa legsikeresebb oktatásával rendelkező országában, ahol az oktatási rendszer nagy hangsúlyt fektet a gyermekek stresszmentes és egyénre szabott nevelésére. A számunkra struktúra nélkülinek tűnő órákon a gyerekek szabadon beszélgethetnek a tanult témakörről. Házi feladatból is jóval kevesebbet kapnak, és a tanórák az időtől függően nem csupán az osztályteremben, de szabadtéren is megrendezésre kerülnek.
A jövő iskolájának is nevezett intézmény modern épületében a gyerekeknek olyan érzésük lehet, mintha egész nap a szabadban lennének, köszönhetően a nagy üvegfelületeknek és ablakoknak. A tanulóknak az óra alatt nem kell feltétlenül a padban ülniük, szabadon választhatnak helyet kényelmes babzsákokon, szőnyegeken. A diákokat programokkal arra ösztönzik, hogy egymással együttműködve oldják meg a feladatokat, a lehető legkevesebb versenyhelyzetet teremtve közöttük, ezzel is a tanulás örömére helyezve a hangsúlyt.