Menü
Aktuális
Hegyvidéki Történetek
Ági vagyok BLOG
Ajánló
Egészség
Gasztro
Zöld környezet
Nagyvilág

 2017-11-24

Változó közúti közlekedés – nem is kell majd jogosítvány?

Változó közúti közlekedés – nem is kell majd jogosítvány?

Egyre többet hallani az önvezető személygépkocsikról. Túl azon, hogy az ilyenfajta legkorszerűbb járművek elterjedése elképesztő mennyiségű technikai újítást vezet be a nagyvárosi közúti forgalomba, a közlekedés fejlődésével együtt több megszokott dolog is megváltozik az életünkben. Az egyik ilyen változás az lehet, hogy lassan, de biztosan kikopik mai formájában a jogosítvány hétköznapjainkból.

A huszadik századot jogosan tartották az autók évszázadának. A belső égésű motorokkal üzemelő járművek gyorsan meghódították az USA országútjait, majd elterjedtek az óvilágban is, mindenekelőtt Európában. Ma már alig akad a földkerekségnek olyan pontja, ahol ne örvendenének óriási népszerűségnek a személygépjárművek. A fejlett ipari társadalmakban szigorú előírások szabályozzák a közúti közlekedést. Nem lehet csak úgy beülni a kormánykerék mögé, és felkészülés nélkül kihajtani a forgalomba. Jó oka van ennek, hiszen a szabályok betartása nélkül életveszélyes tortúra volna minden nap eljutni a munkahelyünkre, majd onnan haza.

A felnőtté válás jele

Az elmúlt évtizedek során sajátos szokások alakultak ki az autóval kapcsolatban. Sok helyen a felnőtté válás biztos jelének tekintik, ha egy tizenéves megszerzi magának a jogosítványt. A családok életében nagy pillanat, amikor az új jogosítvány ragyogó képű tizennyolc éves tulajdonosa először megy egy kört a szülők autójával. Úgy tűnik azonban, hogy ez már nem sokáig marad így. A rohamosan átalakuló nagyvárosi közlekedés hamarosan feleslegessé teheti a jogosítvány megszerzését. Lehet, hogy e fontos papiros szerepét átveszi az elektromos tömegközlekedési bérlet?

Új korszak kezdetén

A vezető nélküli gépjárművek gondolata még pár évvel ezelőtt is csupán néhány mérnök szeszélyes ötletének tűnhetett. Az elmúlt évtized azonban radikális változásokat hozott. A világ számos országában találkozhatunk már önjáró járművekkel.

A megbízható és hatékonyan működő önvezető autók kifejlesztői előtt komoly feladatok állnak. Alapvető elvárás, hogy a jármű irányítórendszere tisztában legyen a közúti forgalom valamennyi érvényes szabályával. Ha képzeletben beültetnék a jogosítvány megszerzésére készülő fiatalok közé, akkor a mesterséges agynak könnyedén kellene venni az összes akadályt. Még a legagyafúrtabb kérdés sem foghat ki rajta.

Pontosan tudnia kell, hogy egy adott közlekedési helyzetben mi a teendője. Közúti forgalomba ugyanis csakis olyan önvezető autók engedhetőek, amelyek teljes biztonsággal működnek, nem veszélyeztetik sem az utasaikat, sem a közlekedésben résztvevő többi partnert.

Szarvasok, kenguruk és mobilozó gyalogosok

Az elvárások hosszú listája azonban itt még nem ér véget. Elengedhetetlen a megfelelően magas színvonalú technológiai háttér. Elvárás, hogy az okosautó tökéletesen érzékelje a környezetét. Biztonságosan mozogjon együtt a többi járművel, és ha kell, rá tudjon csatlakozni a közeli jövő okosvárosainak közlekedésirányító hálózatára. Figyelnie kell a közlekedési lámpák jelzéseire, a táblákra, de adott esetben a kereszteződés közepén álló rendőrök kézjeleire is.

A mérnökök a világ számos pontján kezdtek fáradságos kutató- és fejlesztőmunkába. Az, ami Ausztráliában történt a Volvo cég kísérleti járműveivel, jól mutatja, hogy időnként milyen nehézségekkel kell szembenézniük.

Otthon, a hideg északon a szenzorok tökéletesen érzékelték a Svédországban honos nagytestű szarvasokat, ám idén nyáron komoly gondot okozott, hogy még a legkorszerűbb autómodellek radar- és kamerarendszere sem tudott megbirkózni a déli földrészen őshonos kengurukkal. Ausztráliában minden évben körülbelül húszezer baleset történik a gyorsan ugráló erszényesek miatt. Az Egyesült Államokban pedig évente legalább kétszáz ember veszíti életét, amikor az autójával valamilyen nagytestű állattal ütközik.

Óriási üzlet lehet

A tökéletes technológiát még nem sikerült kifejleszteni, ám várható, hogy tíz év múlva sokkal gyakrabban találkozunk vezető nélküli autókkal, mint manapság. Ezek száma 2025-re elérheti a tízmilliót. Az autóipar természetesen felfigyelt a hatalmas üzleti lehetőségre, ezért gőzerővel keresi a legmegfelelőbb megoldást és technológiákat. A világcégek összefogtak a különféle kormányokkal és helyi önkormányzatokkal.

Így történhet meg, hogy Szingapúrban vezető nélküli taxival utazhatunk, Párizsban és Helsinkiben pedig okosbuszok szállítják az utasokat. Idén nyáron már a budapesti utcákon is feltűntek az AImotive cég közúti forgalomban tesztelt intelligens autói. Egy jól ismert világcég, a Bosch magyar telephelyén, a Budapesti Fejlesztési Központban közel kétezer mérnök dolgozik a technológia továbbfejlesztésén. A hazai szakemberek a fejlődés élvonalában járnak. Nem csoda, hogy a zalaegerszegi tesztpálya az egész közép-európai régió legnagyobb és egyik legfejlettebb járműtesztelési központja lesz. Az önvezető járművekre nem csak embereket bíznak. Greenwichben apró okosjárművek szállítják ki a vásárlóknak az éttermekben elvitelre megvásárolt ételeket.

Az Atlanti-óceán túlsó partján, az amerikai Coloradóban pedig egy egész kamionnyi sört bíztak a gépi intelligenciára. A teherautó 120 mérföldet megtéve juttatta célba értékes rakományát. Komoly kísérletező munka folyik két, világszerte jól ismert cégnél is. A Google és a Tesla is a technikai fejlesztés élvonalába tartozik. A Google járművei Kaliforniában akár 5000 mérföldet is meg tudnak tenni anélkül, hogy a kormánykerék mögött ülő embereknek valamiért be kellene avatkozniuk. A Tesla cég fejlesztői különösen sokat tettek az új technológia elterjedésért. A járműveik azonban nem tudtak megbirkózni minden közlekedési helyzettel. Az is megtörtént, hogy az egyik nem törődött a piros lámpával.
 

Mit hozhat a jövő?

Ha sikerül túllépni a vezető nélküli kocsik bevezetésének alapvető akadályain, akkor az ilyen járművek miatt komoly változások várhatóak a fejlett országok nagyvárosaiban. Megtörténhet, hogy feleslegessé válik a jogosítvány, hiszen egyre kevesebben fogják a saját kezükkel vezetni az autójukat. Könnyebb lesz parkolóhelyet találni, mivel a legtöbb városlakónak nem lesz kocsija. Várható, hogy szélesebb körben elterjednek a házhoz rendelhető, taxiként működő, vezető nélküli járművek. 

Mi lesz a sofőrökkel?

Nem egyértelmű, hogy a közlekedés megváltozása növeli-e, avagy éppenséggel csökkenti a környezetszennyezést. Ha az új járműveket „tiszta” motorral látják el, akkor ez jó hatással lehet a természetre. A változásokkal kapcsolatban olyan apróságok is felmerülnek, hogy mi lesz azokkal, akik eddig például taxisofőrként, buszvezetőként vagy sofőrként dolgoztak. Indiában éppen rájuk gondoltak, amikor eldöntötték, nem támogatják az új típusú járművek elterjedését, mivel ezek miatt sok millió ember veszítené el a földrésznyi méretű országban biztos megélhetést nyújtó munkahelyét.

Még nem aludhatunk

A következő évtizedek hétköznapjait meghatározó trendek között előkelő helyen áll a nagyvárosok további növekedése. A hagyományos buszok, villamosok, helyközi vasutak mellett egyre fontosabb szerep jut majd az önvezető autóknak. Arra azonban még jó darabig nem érdemes számítani, hogy mindannyian kormánykerék nélküli járműbe ülhetünk.

A jogosítvány még sok éven keresztül elengedhetetlen útitársa lesz a közlekedőknek. Jelenleg a legtöbb típus még a komoly fejlesztések dacára sem alkalmas arra, hogy teljes biztonsággal haladjon a gyorsan változó forgalomban. A vezető tehát nem Facebookozhat, olvasgathat, chatelhet, vagy épp aludhat, miközben reggelente munkába megy!

Figyelnie kell a környezetét, hogy egy villámgyors mozdulattal beavatkozhasson, ha például váratlanul egy figyelmetlen kisgyerek próbál meg a kocsija előtt keresztülszaladni az úttesten. A fejlesztőknek egyelőre azt sem sikerült megoldaniuk, hogy az új járműveket irányító mesterséges intelligencia felkészüljön a szomszéd utcából részegen kihajtó sofőrre, vagy azokra a gyalogosokra, akik a mobiltelefonjukat bámulva, figyelmeztetés nélkül a kocsi elé lépnek.

Kulcskérdés a biztonság

Olyan járműveket szabad csak kiengedni a közúti forgalomba, amelyek ugyanolyan biztonságosan célba juttatják utasaikat, mint ahogy odafigyelnek a gyalogosokra, a motorosokra, a kerékpárosokra, vagy éppen a meglepetésszerűen felbukkanó, kisebb-nagyobb állatokra. A jövőben szükséges lesz, hogy meghatározzák és egységesítsék a vezető nélküli járművekre a világ minden országában érvényes szabályokat, előírásokat, jelenleg ugyanis az egyes országok eltérő módon határozzák meg a működési feltételeket.

Ajánló
Ajánló
Hihetünk a szemünknek? – Jönnek az élethű hologramok

Hihetünk a szemünknek? – Jönnek az élethű hologramok

Az idei labdarúgó világbajnokság számos emlékezetes perccel örvendeztette meg a tévénézőket. Ezek...

Mi történik az űrszeméttel?

Mi történik az űrszeméttel?

Az elmúlt 70 év során rengeteg űrhajó és rakéta járt a világűrben. Hónapról-hónapra nőtt a...

Saláta és időgép – egy nagy áttörés küszöbén állunk?

Saláta és időgép – egy nagy áttörés küszöbén állunk?

Az ember már nagyon régóta álmodik arról, hogy lerázza magáról az idő bilincseit....