Menü
Aktuális
Hegyvidéki Történetek
Ági vagyok BLOG
Ajánló
Egészség
Gasztro
Zöld környezet
Nagyvilág

 2018-01-10

Fizess, hogy nyerhess! – az elektronikus játékok új nemzedéke 1. rész

Fizess, hogy nyerhess! – az elektronikus játékok új nemzedéke 1. rész

A különféle számítógépes és elektronikus játékok világszerte sokmillió gyereknek és felnőttnek nyújtanak kellemes kikapcsolódást. Ezen a hatalmas piacon azonban olyan nagy pénzek mozognak, hogy néhány fejlesztő megszédült, és igencsak vitatható módszerekkel akart belenyúlni a játékosok pénztárcájába. Komoly viták robbantak ki arról, hogy egy-egy kapzsi húzásuknak milyen hatása lehet a vevőik bankszámlájára, lelki egyensúlyára vagy éppen a mentális egészségére.

Az elmúlt néhány évtized során az idősebb nemzedékek mind gyakrabban panaszkodtak arra, hogy a gyerekek egyre kevesebb időt töltenek a szabadban vidám, önfeledt játékkal. Ahelyett, hogy kreatívan kitalálnának szabadidős játékokat, fára másznának, a labdát kergetnék vagy fogócskáznának, inkább mindenféle „kütyük” előtt ülnek odabent a szobában vagy a buszon, villamoson. Sokan úgy vélték, ez komoly gond, mivel a fiatalok nem egyszerűen elpuhulnak, de csökken a kreativitásuk a sok készen kapott játékprogram következtében, és egyre inkább eltávolodnak a valóságtól, hiszen idejük jelentős részét egy rabul ejtő virtuális világban töltik. Napjainkban még komolyabbra fordult a helyzet.

Baj van a felnőttekkel is

Már nem csupán a gyerekek, hanem az életkoruk alapján felnőttnek tartható fiatal férfiak és nők is rengeteg időt töltenek a különféle számítógépes játékokkal. Az életmód magazinokban mind gyakrabban lehet panaszos olvasói leveleket találni arról, hogy manapság egy huszonévesnek egyre nehezebb párt találnia magának, mivel a szóba jöhető fiatalok jelentős része már nem jár szórakozni, hanem otthon ül a kisebb-nagyobb képernyők előtt. Ez a különös varázserő akkor is tetten érhető, amikor busszal vagy metróval munkába megyünk. Idősek és fiatalok egyaránt az okostelefonok kijelzőjét bámulják, szorgalmasan nyomkodják a gombokat. Rendkívül népszerűek azok az ingyenes applikációk, amelyek sokórányi felhőtlen szórakozást ígérnek. 

Mesebeli világ – valódi pénz

Az elmúlt évek során azonban megindult egy olyan folyamat is, ami komoly felháborodást váltott ki a számítógépes játékok rajongói között. Kezdetben minden egyszerű volt: sok játékban magunkra ölthettük egy nagy erejű hős alakját, hogy mindenféle kalandokat átélve legyőzzük a félelmetes ellenséget. Egy húsz-harminc dolláros áron megvásárolható játék hetekre, sőt hónapokra elég izgalmas szórakozást jelentett. Többnyire úgy alakították ki őket, hogy a játék elején az általunk választott figura – a karakterünk – még nem túl erős. A küldetései során azonban tapasztalatra tesz szert, új felszerelési tárgyakat szerez, és megerősödve később már a győzelem esélyével szállhat szembe azokkal a gonoszokkal is, akik elől a pályafutása elején még rémülten el kellett menekülnie. Sok fiatal éppen ezért kedveli az ilyen játékokat.

Amikor mindenhová eljutott az internet, megjelentek olyan játékok is, melyeket már nem egyedül, otthon játszunk, hanem a világhálón keresztül, más, valódi játékosokkal együtt. Csapatokat alkothatunk, és most már nem szörnyeket győzünk le, hanem olyan társaságokat, akik hozzánk hasonló emberekből állnak. Persze, aki korábban kezdte a játékot, annak volt ideje megerősödni, értékes felszerelési tárgyakat szerezni magának. Az ilyen játékos előnyben volt a kezdőkkel szemben.

Cseng a pénztárgép

Az elektronikus játékokat fejlesztő vállalatok azonban rájöttek, hogy itt plusz pénzeket lehet keresni. Lehetővé tették, hogy a türelmetlen játékosok valódi pénzért – dollárért, euróért, és a banki átutalásoknak hála, forintért is – olyan fegyvereket, felszerelési tárgyakat vehessenek maguknak, amelyeket korábban csak hetekig, hónapokig tartó kalandok után szerezhettek meg. A nagy felhördülést az váltotta ki, hogy így felborult a játék egyensúlya.
 
Egy gazdag gyerek az apja bankkártyája segítségével mindenkinél erősebb szuperharcossá tudott változni, míg a szegényebbeknek hosszú időn át kellett különféle kalandokat átélve megszerezni maguknak a tapasztalatokat és a kincseket. Felmerült a kérdés, nem ostoba-e az, aki valódi pénzért gyorsan összevásárol magának mindenféle varázstárgyakat, hiszen így éppen a játék élményétől fosztja meg magát. Mégis, miért vett egy fantasztikus kalandjátékot, ha nincsen kedve játszani? 
 

A válasz a győzelem megrészegítő érzése. A szuper fegyverekkel felszerelve könnyedén legyőzheti a többi játékost, azokat a fiatalokat, akik otthon ülnek a saját szobájukban, és az interneten álltak ki ellene. Az ilyesminek komoly lélektani következményei is lehetnek.

Cikkünk második részében bemutatjuk az ilyen újfajta játékok működését, és azt, hogy mire érdemes odafigyelni a szülőknek.

Ajánló
Ajánló
Hihetünk a szemünknek? – Jönnek az élethű hologramok

Hihetünk a szemünknek? – Jönnek az élethű hologramok

Az idei labdarúgó világbajnokság számos emlékezetes perccel örvendeztette meg a tévénézőket. Ezek...

Mi történik az űrszeméttel?

Mi történik az űrszeméttel?

Az elmúlt 70 év során rengeteg űrhajó és rakéta járt a világűrben. Hónapról-hónapra nőtt a...

Saláta és időgép – egy nagy áttörés küszöbén állunk?

Saláta és időgép – egy nagy áttörés küszöbén állunk?

Az ember már nagyon régóta álmodik arról, hogy lerázza magáról az idő bilincseit....