2018-01-10
Fizess, hogy nyerhess! – az elektronikus játékok új nemzedéke 1. rész
A különféle számítógépes és elektronikus játékok világszerte sokmillió gyereknek és felnőttnek nyújtanak kellemes kikapcsolódást. Ezen a hatalmas piacon azonban olyan nagy pénzek mozognak, hogy néhány fejlesztő megszédült, és igencsak vitatható módszerekkel akart belenyúlni a játékosok pénztárcájába. Komoly viták robbantak ki arról, hogy egy-egy kapzsi húzásuknak milyen hatása lehet a vevőik bankszámlájára, lelki egyensúlyára vagy éppen a mentális egészségére.
Baj van a felnőttekkel is
Már nem csupán a gyerekek, hanem az életkoruk alapján felnőttnek tartható fiatal férfiak és nők is rengeteg időt töltenek a különféle számítógépes játékokkal. Az életmód magazinokban mind gyakrabban lehet panaszos olvasói leveleket találni arról, hogy manapság egy huszonévesnek egyre nehezebb párt találnia magának, mivel a szóba jöhető fiatalok jelentős része már nem jár szórakozni, hanem otthon ül a kisebb-nagyobb képernyők előtt. Ez a különös varázserő akkor is tetten érhető, amikor busszal vagy metróval munkába megyünk. Idősek és fiatalok egyaránt az okostelefonok kijelzőjét bámulják, szorgalmasan nyomkodják a gombokat. Rendkívül népszerűek azok az ingyenes applikációk, amelyek sokórányi felhőtlen szórakozást ígérnek.
Mesebeli világ – valódi pénz
Az elmúlt évek során azonban megindult egy olyan folyamat is, ami komoly felháborodást váltott ki a számítógépes játékok rajongói között. Kezdetben minden egyszerű volt: sok játékban magunkra ölthettük egy nagy erejű hős alakját, hogy mindenféle kalandokat átélve legyőzzük a félelmetes ellenséget. Egy húsz-harminc dolláros áron megvásárolható játék hetekre, sőt hónapokra elég izgalmas szórakozást jelentett. Többnyire úgy alakították ki őket, hogy a játék elején az általunk választott figura – a karakterünk – még nem túl erős. A küldetései során azonban tapasztalatra tesz szert, új felszerelési tárgyakat szerez, és megerősödve később már a győzelem esélyével szállhat szembe azokkal a gonoszokkal is, akik elől a pályafutása elején még rémülten el kellett menekülnie. Sok fiatal éppen ezért kedveli az ilyen játékokat.
Amikor mindenhová eljutott az internet, megjelentek olyan játékok is, melyeket már nem egyedül, otthon játszunk, hanem a világhálón keresztül, más, valódi játékosokkal együtt. Csapatokat alkothatunk, és most már nem szörnyeket győzünk le, hanem olyan társaságokat, akik hozzánk hasonló emberekből állnak. Persze, aki korábban kezdte a játékot, annak volt ideje megerősödni, értékes felszerelési tárgyakat szerezni magának. Az ilyen játékos előnyben volt a kezdőkkel szemben.
Cseng a pénztárgép
Az elektronikus játékokat fejlesztő vállalatok azonban rájöttek, hogy itt plusz pénzeket lehet keresni. Lehetővé tették, hogy a türelmetlen játékosok valódi pénzért – dollárért, euróért, és a banki átutalásoknak hála, forintért is – olyan fegyvereket, felszerelési tárgyakat vehessenek maguknak, amelyeket korábban csak hetekig, hónapokig tartó kalandok után szerezhettek meg. A nagy felhördülést az váltotta ki, hogy így felborult a játék egyensúlya.
A válasz a győzelem megrészegítő érzése. A szuper fegyverekkel felszerelve könnyedén legyőzheti a többi játékost, azokat a fiatalokat, akik otthon ülnek a saját szobájukban, és az interneten álltak ki ellene. Az ilyesminek komoly lélektani következményei is lehetnek.
Cikkünk második részében bemutatjuk az ilyen újfajta játékok működését, és azt, hogy mire érdemes odafigyelni a szülőknek.