Menü
Aktuális
Hegyvidéki Történetek
Ági vagyok BLOG
Ajánló
Egészség
Gasztro
Zöld környezet
Nagyvilág

 2018-03-06

Visegrádi erőpróba – e-sport bajnokság Budapesten

Visegrádi erőpróba – e-sport bajnokság Budapesten

Március 23-án nagyszabású sporteseményre kerül sor a magyar fővárosban. Hazánkra figyelnek a digitális sportok élvonalába tartozó versenyzők, de a szurkolók tömegei is, hiszen a V4 Future Sports fesztiválon a szűkebb régiónk, a visegrádi térség legjobb játékosai mérik össze a tudásukat. De tulajdonképpen mi is az az e-sport? Kik azok a fiatalok, akik már nem a sportpályán, hanem a virtuális valóságban teszik próbára az ügyességüket?

Hazánkban, Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában rengeteg olyan fiatal él, aki szabadidejében a különféle számítógépes játékoknak hódol. A közvélemény nagy részének azonban nincsen túlzottan jó véleménye mindazokról, akik a fél életüket a képernyők előtt töltik, ahelyett, hogy kimennének a szabadba, sportolnának, kirándulnának és a testüket edzenék. A nagyvilágban másként ítélik meg az e-sportok hatását, mint nálunk. A különféle számítógépes játékokhoz kapcsolódó viadalok óriási népszerűségnek örvendenek. Akár egy hatalmas stadiont is meg lehet tölteni lelkes, feszülten figyelő nézőkkel, akik lélegzetvisszafogva követik a küzdőtéren a csapatok erőfeszítéseit.
 
Az internet világában természetesen élő adásban is nyomon követhetjük a legnépszerűbb bajnokságokat, míg a legemlékezetesebb összecsapásokat feltöltik a YouTube-ra, ahol azután akkor nézzük meg őket, amikor nekünk a legjobban megfelel. A közvetítéseket több százezren izgulják végig, míg a feltöltött összefoglalók alatti hétjegyű számok egyértelművé teszik, világszerte sokmillió ember kíváncsi az ilyen erőpróbákra.
 
Nagyszabású hazai verseny

Idén januárban jelentették be Budapesten, hogy hazánk egy rendkívül komoly e-sport versenyt rendez. Ahogy a V4 Future Sports Festival neve is jelzi, erre a Visegrádi Négyek játékosait várják. A mérkőzéseket öt nyelven közvetítik. A visegrádi nyelveken kívül angolul is meghallgathatjuk az eseményeket, így azokban az országokban is láthatják térségünk első nagy versenyét, amelyekben elképesztően népszerűek az ilyen rendezvények. Eltérően más versenyektől, a résztvevőknek nálunk nem kell fizetni azért, hogy elindulhassanak, viszont regisztrálni kellett magukat, és komoly kvalifikációs elődöntők vártak rájuk ahhoz, hogy részt vehessenek a budapesti versenyen.

A négy kiválasztott játék szinte semmiben sem hasonlít egymásra. Kettőt hagyományos számítógépen, PC-n lehet játszani. A League of Legends és a Counter-Strike: Global Offensive is rendkívül népszerű külföldön,.az internet segítségével a világ legkülönbözőbb országaiban összeállt csapatok szoktak versenyezni. A hagyományos sporthoz kicsit közelebb áll a konzolokon játszható FIFA 18, hiszen itt virtuális labdarúgókat irányíthatnak a játékosok. A 21. század második évtizedének szellemisége jól tetten érhető a negyedik kiválasztott kategóriában. A Clash Royale rajongói mobiltelefonon küzdhetnek a bajnoki címért. A League of Legends és a Clash Royale hősies küzdelmet és kincseket ígér egy-egy fantasztikus világban, a Counter-Strike: Global Offensive-ben viszont a játékosok modern harctereken küzdhetnek.
A résztvevőkre nagyvonalú díjazás vár, a győztesek összesen egymillió euróval lesznek gazdagabbak.
 
Koreában született

A fiatalok azóta játszanak valós idejű online játékokkal, amióta szélesebb körben elterjedt az internet. A múlt század utolsó éveiben itthon is népszerűvé váltak azok a bulik, amikor a játékosok felcipelték egy haverjuk lakására ormótlan számítógépeiket meg a képernyőket, az egészet egyetlen rendszerré kötötték össze, majd rengeteg chipset felfalva, óriási mennyiségű üdítőitalt felhörpintve egészen hajnalig jókedvűen játszottak. Közösen indultak kalandra a fantasztikus mesebeli királyságokba vagy éppen világháborús csatatereken csaptak össze. Népszerűek voltak a különböző hagyományos csapatjátékok is. Sok bulin szerveztek virtuális labdarúgó- vagy éppen kosárlabda-bajnokságokat.

Az aggódó szülők és pedagógusok már 2000 táján felfigyeltek arra, hogy a túlzásba vitt játék rossz irányba befolyásolja a fiatalokat. Szakértők foglalkoztak a kérdéssel, de igazán jó megoldást sem ők, sem a pedagógusszervezetek nem találtak. Dél-Koreában különösen válságos helyzet alakult ki. Az ottani fiatalok – nemcsak a gyerekek, hanem a fiatal felnőttek is – egyre több időt pocsékoltak el játszadozással. Sokan függővé váltak a virtuális küzdelemtől. A koreai Kulturális Minisztérium ekkor forradalmian újszerű döntést hozott. Nem betiltották, hanem szabályozták az ilyen digitális játékokat.

Létrehozták a nemzeti e-sport szövetséget. Az átalakulás komoly eredményeket hozott. Aki játszani akart, az tovább játszhatott, de már szervezett keretek között. Egyre több versenyre került sor, és a győztes csapatok tagjai nevét felkapta a sajtó. Az e-sportolókból ugyanolyan sztárok lettek, mint a színészek vagy a legnépszerűbb énekesek. Az elmúlt tíz évben a mozgalom elterjedt az egész világon. Megjelentek az első többjátékos internetes csataterek. Ráadásul a közösségi oldalak is hozzájárultak ahhoz, hogy a sikeres versenyzőkből ünnepelt világsztárok legyenek.
 
Kik a játékosok?

Az ilyen játékokkal a becslések szerint százmilliónál is több gyerek, fiatal és felnőtt játszik világszerte. Többségük férfi, de egyre nagyobb számmal akadnak közöttük nők is. Magyarországon nagyjából kétszázezren hódolnak az e-sportoknak. A virtuális játékokra szakosodott internetes portálok szerint nagy részük fiatalabb 24 évesnél. A nagyvilágban hatalmas pénzeket mozgat meg az e-sport. Az ágazat éves bevétele a több száz millió dollárt is meghaladhatja. A versenyek díjazásából sok pénz jut a résztvevőknek is.
 
Erős közösség születhet

Jó oka van annak, hogy hazánk komolyan támogatja az e-sportokat. Ezek a játékok alkalmasak arra, hogy a szobájukban magányosan ücsörgő, a szó konkrét és átvitt értelmében is „bezárkózó” fiatalokból erős közösséget kovácsoljanak. A játékosok otthonosan mozognak a digitális világban, egyre jobban beszélnek angolul, és könnyedén megértetik magukat a távoli földrészeken élő társaikkal. A küzdelem ráadásul erősíti bennük az összetartozás és a bajtársiasság érzését. A győzelemhez elengedhetetlen a logikus gondolkodás és a jó problémamegoldó képesség. A diadal záloga nem az, hogy valaki vadul rángassa virtuális géppuskája ravaszát, vagy, hogy villámokkal bombázza az ellenfeleit. A siker elképzelhetetlen a csapatmunka, a tervezés és a közös erőfeszítések nélkül.


A 23-ai budapesti verseny sem csupán azoknak szól, akik már eddig is ilyen játékokkal játszottak, hanem a szervezők szeretnék a hazai és a visegrádi közvéleménnyel is megismertetni a 21. századi sportolás új formáit.

Ajánló
Ajánló
Hihetünk a szemünknek? – Jönnek az élethű hologramok

Hihetünk a szemünknek? – Jönnek az élethű hologramok

Az idei labdarúgó világbajnokság számos emlékezetes perccel örvendeztette meg a tévénézőket. Ezek...

Mi történik az űrszeméttel?

Mi történik az űrszeméttel?

Az elmúlt 70 év során rengeteg űrhajó és rakéta járt a világűrben. Hónapról-hónapra nőtt a...

Saláta és időgép – egy nagy áttörés küszöbén állunk?

Saláta és időgép – egy nagy áttörés küszöbén állunk?

Az ember már nagyon régóta álmodik arról, hogy lerázza magáról az idő bilincseit....