2018-11-05
Nem csak a húszéveseké az új technológiák világa
Mostanában egyre több jelentős világcég vizsgálja azt a kérdést, hogy mennyire tudnak a nyugdíjasok bekapcsolódni a legújabb technológiák térnyerésébe. Úgy tűnik, az idős emberek egyre aktívabban ott vannak a világhálón, és mind szívesebben vásárolnak maguknak új technikai berendezéseket: okostelefont, tabletet vagy éppen okos tévékészüléket. Vajon mindez hogyan változtatja meg életünket a következő évtizedekben?
Napjainkban a tizenévesek a szórakoztatóipar kedvencei. Körberajongja őket, nekik hízeleg a filmgyártás és a zeneipar. A fiatalok zsebpénze döntheti el egy-egy film sikerét vagy bukását, és a tizenévesek sztárt csinálhatnak bármiből. Az autógyárak, a tévécsatornák és az elektronikai eszközök forgalmazói viszont némileg magasabbra helyezik a mércét, ők már a huszonévesekre, a harmincévesekre és a negyvenesekre összpontosítanak. Ennek a korosztálynak van ugyanis elég pénze ahhoz, hogy megvegye a gyakran borsos árú termékeket.
Az idősebbek, főleg a nyugdíjasok sokáig fel sem bukkantak a piackutatók radarján. Ez a helyzet azonban a fejlettebb országokban egy jó évtizede megváltozott. Oka van annak, hogy napjainkban mind több cég összpontosít az ősz hajú fogyasztókra, az idősek zsebében, bankszámláin ugyanis összességében rengeteg pénz pihen, és nagyszerű gazdasági eredményeket érhet el az a vállalat, amelyik képes az ötveneseket, a hatvanasokat, és a még idősebb embereket fogyasztásra ösztönözni. Meglepő módon erre az internet lehet a legmegfelelőbb terep.
Jó pap holtig tanul
Még pár éve is tartotta magát az a közhely, hogy „az öregek” félnek az új technológiától, ellenszenvesnek tartják a vívmányait, és nem tudnak mit kezdeni velük. Ez talán igaz is lehetett a nyugdíjasok egy részére, de mára azért változott a helyzet. Mind több olyan ősz hajú polgártársunk él körülöttünk, aki magabiztos könnyedséggel kezeli az okostelefont és a tabletet, egy csevegő programon beszélget más városban élő unokájával vagy a Facebookon újra felfedezett, egykori általános iskolai osztálytársaival.
Otthonosan mozog a közösségi portálokon, és könnyed eleganciával szörfözik az interneten. Már nem a barátnőivel oszt meg recepteket, hanem rákeres a világhálón, és ha sajog a térde, akkor a zárt vagy nyitott közösségi csoportoktól kér jó tanácsot. Mind több nyugdíjas képes arra, hogy villámgyorsan kiposztolja a kertje legszebb virágairól vagy a csintalan macskákról készült fotókat, és örömmel fogadja a sok like-ot, vagy az Instagramon érkező biztatást. Ezek az idősek otthon érzik magukat a 21. században. Ráadásul a technikai cégek számára egy új, eddig kiaknázatlan piacot jelentenek.
Kíváncsiak és sokan vannak
Külföldön, de hazánkban is készültek komoly felmérések arról, hogy mit gondolnak az idős emberek a technikai eszközökről. Az európai nyugdíjasok nyitottak és kíváncsiak, szeretnének többet is megtudni az életüket egyszerűbbé tévő berendezésekről, szolgáltatásokról, applikációkról.
Itthon is hasonló hozzáállást tapasztalunk. Jövőre valószínűleg már a nyugdíjasok közel fele használni fogja például a digitális világot. Még mindig érződik a nagyvárosok és a vidék közötti különbség. Ennek azonban elsősorban az az oka, hogy a metropoliszokban sokkal nagyobb a kínálat, ott például egy nyugdíjas több internet-szolgáltató ajánlata közül válogathat. Igyekeznek a legolcsóbb, és a legegyszerűbben használható szolgáltatásokat megszerezni maguknak.
Vidéken nem túl rózsás a helyzet, ha valaki válogatni szeretne. Ugyanakkor a falvakban, kisvárosokban vagy éppen a tanyákon élő nyugdíjasok számára még nagyobb segítséget jelenthet a jó internet-hozzáférés.
Míg a fejlődő országok a fiatalkorú népesség rohamos növekedésével küszködnek, addig a fejlett országokra rávetült az elöregedés árnyéka. Nem születik elég gyerek, viszont az emberek egyre tovább élnek. Japánban például minden korábbit meghaladja a száz évnél idősebb állampolgárok száma. Ahol az emberek jó körülmények között öregedtek meg, biztonságban és nyugalomban éltek, ott tovább maradhatnak testileg és szellemileg is frissek.
A nyugdíjasok nemcsak egyre többen vannak Európában, de – még ha szerény mértékű is – állandó, biztos jövedelemmel rendelkeznek, amelynek egy részét új technikai eszközök beszerzésére és szolgáltatások igénybevételére fordíthatják. Hogy ki mit vásárol, azt jelenleg még a barátai, rokonai, a közvetlen környezete hatása dönti el. Az értékesítő cégek azonban komoly erőfeszítéseket tesznek azért, hogy ők is bekapcsolódhassanak a vásárlások előtti döntések meghozatalában.
Biztonság és nyugalom
Sajnos sok idős ember magányos, és a családja nélkül, egyedül él. Az internet és a különféle eszközök nem csak arra jók, hogy a rokonokkal, az unokákkal tartsák a kapcsolatot. A csúcstechnológia biztonságosabbá teheti az életüket.
A felmérések alapján az idősek 40 százaléka hajlandó pénzt költeni nagyobb biztonságot kínáló megoldásokra. Örömmel fogadják az olyan applikációkat, amelyek ellenőrzik az egészségüket és odafigyelnek például a szívritmusukra, a vérnyomásukra, vagy éppen figyelmeztetik őket arra, hogy ne felejtsék el bevenni a gyógyszereiket.
Egy korszerűen felszerelt okosház kiváló környezet a megrendültebb egészségi állapotú szépkorúak számára is. Az okosotthon mesterséges intelligenciája odafigyel az idős lakóra, szükség esetén akár értesíti háziorvosát vagy a mentőket. Mind többen viselnek az utcán sétálva segélyhívó funkciós karkötőt, vagy nyomkövetésre is alkalmas mobiltelefont. Ez utóbbiakat általában már felszerelik az egy-gombnyomásos segélykérő funkcióval is.
Jelenleg azonban még mindig a szórakozás a legnagyobb sláger a nyugdíjasok között is. Felfedezték az internet szinte korlátlan film- és zenei kínálatát. Akadnak, akik beállítható betűnagyságú e-könyveket olvasnak, míg mások csatlakoznak az érdeklődésüknek leginkább megfelelő csoportokhoz, és számos új barátra tesznek szert.
Az ő példájuk alapján bátran elmondhatjuk, hogy az új technikai vívmányok nemhogy elidegenítenék egymástól az embereket, hanem szerencsés esetben közelebb hozzák egymáshoz őket.