Menü
Zöld környezet
Nagyvilág

2023-06-13

Nyári kerti tennivalók – hasznos tanácsok mindenkinek

Kerületünk a főváros egyik legzöldebb, parkokkal, erdőkkel és kertekkel teli része. Mindenki azt szeretné, hogy a forró nyári hónapok során is üde, élettel teli környezet vegye körbe. Ebben segíthet a Jókai Növény- és Kertbarát Kör ismeretterjesztő programja, amelyen hasznos dolgokat tudhatunk meg többek között növényeink öntözésével és tápanyagellátásával kapcsolatban. A szakemberek mindenkit szeretettel várnak a Hegyvidéki Kulturális Szalonban.

Évről évre minden korábbinál kézzelfoghatóbban jelentkeznek a klímaváltozással járó kihívások, problémák. Nem csupán arra kell számítanunk, hogy az embereket, az állat- és növényvilágot egyaránt megviselő módon hosszú időn keresztül éjszaka is trópusi hőséget kell elviselnünk, de arra is, hogy a globális felmelegedés miatt a Kárpát-medencében is kiszámíthatatlanabb lesz a nyári hónapok időjárása. Napjainkban egyre többen érzékenyek a hideg- és melegfrontokra. A magasban kavargó ciklonok miatt könnyen megtörténhet, hogy pár napig sivatagi meleg perzseli a Hegyvidéket, majd rövid idővel később tíz-tizenöt fokkal megy lejjebb a hőmérő higanyszála, amikor széllel, dörgéssel és villámlással felhőszakadások zúdulnak ránk.

Érdemes már most felkészülni az időjárás szeszélyeire, hogy a kertünket megoltalmazhassuk a szélsőségektől. Ebben segítséget kaphatunk, ha június 28-án délután elmegyünk a Hegyvidéki Kulturális Szalonba. A Jókai Növény- és Kertbarát Kör szakemberei bemutatják, milyen feladatok várnak az év legforróbb hónapjaiban azokra, akiknek van egy kis kertjük.

Minden kert édenkert lehet

A rohanó világban egyre nehezebb megpihenni, zavartalanul kikapcsolódni. Egy saját kertnél – legyen az akármilyen szerény méretű is – keresve sem lehetne meghittebb, kellemeset helyet találni, ha ki akarunk szállni a hétköznapokból.

Persze a kertben is sok munka vár ránk. Ha nem vagyunk őstermelők, akkor ez a tevékenység nem munkavégzés, hanem aktív pihenés, a testünket és a lelkünket felüdítő szórakozás. A saját kert azzal az előnnyel is jár, hogy ott valóra válthatjuk „zöld álmainkat”, és az otthonunkat a környezettudatosság és a fenntarthatóság fellegvárává tehetjük.

Miközben a kertünket műveljük és ápoljuk, közelebb kerülünk a természethez, csökken a stressz-szintünk. Pihenhetünk, kikapcsolódhatunk, miközben virágokat, zöldséget vagy különféle gyümölcsöket termesztünk. Ezeket felhasználva olyan ételek kerülhetnek az asztalra, amelyekről tudjuk, hogy nem tartalmaznak káros anyagokat.

Az én kertem – az én váram

Van, akit az esztétikum vezérel, amikor kialakítja a kertjét, amit dísznövényekkel, színpompás virágokkal rakhat tele. Sokan megtermelik az asztalukra kerülő zöldséget, gyümölcsöt. Bármi legyen is a célunk a kert kialakításával, érdemes először átgondolni, hogy milyen lépésekkel érhetjük el azt. Minden évszaknak megvan a maga szépsége.

Ha sok időt töltünk el a kertünkben, páratlan élményekben lehet részünk. Még egy viszonylag kisebb terület is alkalmas arra, hogy zöldségeket és fűszernövényeket termesszünk. Ha valakit érdekelnek a természetes gyógymódok, az kialakíthat egy parcellát, ahol a népi gyógyászat bevált fajtáit, például kamillát, zsályát vagy levendulát ültethet.

A legfontosabb nyári munka az öntözés. Érdemes tájékozódni és megtudni, hogy a különféle növényeink mennyi vizet igényelnek. Nagyobb terület esetén megfontolandó egy energiatakarékos öntözőrendszer kialakítása is.

Tartsuk szem előtt azt is, hogy a víz önmagában nem elegendő. Ügyelnünk kell a megfelelő tápanyag-utánpótlásra is. Nyáron érdemes odafigyelni arra, hogy az erőteljes öntözéssel ne mossuk ki a tápanyagokat a talaj legfelső rétegéből. Ha olyan jeleket tapasztalunk, amelyek arra utalnak, hogy a növényeink tápanyaghiányban szenvednek, akkor ezt próbáljuk meg ipari gyomirtók helyett természetes anyagokkal ellensúlyozni. „Titkos csodafegyverünk” a komposzt lehet. A háztartási hulladék komposztálva nem megy pocsékba, hanem hozzájárulhat ahhoz, hogy javuljon a talaj, ami elősegíti a legfelső földrétegek vízmegtartó képességének javulását.

Öntözés nyaralás idején

Az év legmelegebb időszakában fontos a kertjeink, a szobanövényeink megfelelő vízellátása. A legtöbb család azonban épp ilyenkor megy el nyaralni. Egy hétre, vagy ennél is hosszabb időre bezárják maguk után az ajtót, hogy aztán kellemes élményekkel gazdagabban térjenek haza. Ha a nyaralás előtt átgondolták, hogyan biztosítsák a növények vízellátását, akkor az érkezésükkor is egy zöldellő édenkert vár rájuk.

A legfontosabb szabály, hogy a növényeket akkor is öntözni kell, amikor nyaralunk. A legjobb megoldás az, ha valakit megkérünk növényeink ápolására. A rokonnak, ismerősnek, kollégának magyarázzuk el alaposan, hogy a különféle fajtákat hányszor és milyen mennyiségű folyadékkal kell ellátnia. Az ezermesterek könnyedén barkácsolhatnak, például üres palackokból öntözőberendezéseket, ám a nagyobb kertek állagának megóvásához elengedhetetlen az emberi közreműködés.

A Hegyvidéki Kulturális Szalonban ezenfelül tanácsokat hallhatunk a gyomlálással, a betakarítással és a növényvédelemmel kapcsolatban is. Az előadáson a tapasztalt hobbikertészek is sok újdonságot hallhatnak. Az előadásra a belépés díjtalan.

Ajánló
A Böszi kert nem „boszi kert” – közösségi élmény a Hegyvidéken

Érdemes elsétálni a Böszörményi útra, és megnézni kerületünk első közösségi zöldterületét, a...

Égi ajándékunk – ne hagyjuk elveszni az esővizet!

Napjainkban egyre kiszámíthatatlanabb az időjárás, éppen ezért megnyugtató érzés lehet, ha ennek...

Komposztálás kisokos

Sokszor hallhatjuk azt a kifogást a környezetszennyezés kapcsán: ugyan mit számít ez a kevés kis...