Menü
Gasztronómia

 2018-06-29

Öt egyszerű nyári leves

Öt egyszerű nyári leves

A forró nyári napokon nem kívánunk olyan nehéz ételeket, mint a téli zimankóban. A levesek azonban tökéletesek arra, hogy a hőségben csillapítsák étvágyunkat, és pótolják az elveszített ásványi anyagokat a szervezetünkből. 

A kánikulában kevesen választják a nehéz ételeket, a többség inkább könnyű fogásokra vágyik. Azonban hőség ide vagy oda, enni kell, ilyenkor jöhetnek a gyors és egyszerű levesek, amelyek a folyadék biztosításán túl az étel utáni vágyunkat is kielégítik. Együk bár forrón vagy hidegen, mindenképpen jól járunk velük, pláne, ha a kerületi piac és boltok friss zöldségeiből, gyümölcseiből válogatjuk az alapanyagokat, amelyek teli vannak vitaminnal, rostokkal, és ezekből készítjük el főzés nélkül, vagy minimális hőkezeléssel ezt az öt ínycsiklandó finomságot:

1. Meggyleves vörösborral bolondítva

Készítsünk e savanykás, egészséges gyümölcsből hagyományos vagy éppen picit újragondolt levest. Egy biztos, amilyen egyszerű az elkészítése, olyan finom az íze!   

Hozzávalók:

50 dkg meggy, 1,5 dl száraz vörösbor, ízlés szerint cukor (helyettesíthető juharsziruppal vagy mézzel), 1 kk vanília eszencia, 1 tk étkezési keményítő, diónyi friss gyömbér reszelve

Elkészítés:

Reszeljük rá a gyömbért a kimagozott meggyre, majd adjuk hozzá a vörösbort, és pároljuk az egészet addig, amíg a meggyszemek szétpattannak. Ekkor adjuk hozzá az édesítőszert (cukor/méz/juharszirup), és öntsük fel 6 deciliter vízzel. Forraljuk fel, és amikor elfőtte a habját, adjuk hozzá az előzőleg hideg vízben elkevert étkezési keményítőt és a vanília eszenciát. Újraforrást követően vegyük le a tűzről, majd hűtsük le és tálaljuk. Ha tovább szeretnénk turbózni az ízélményt, kínáljuk tejszínhabbal vagy vaníliafagyival.

2. Hideg joghurtos céklaleves

A cékla szinte egész évben beszerezhető, rostokban, antioxidánsokban, vasban, káliumban, kalciumban, foszforban és vitaminokban gazdag zöldség. Ebben az időszakban ráadásul a zsenge, új céklának még a levelét is felhasználhatjuk salátában vagy párolva. Az alábbi változat egyszerűen tökéletes választás lehet nyárra, hiszen amellett, hogy könnyű, hűsít, még kiadós, egészséges és diétás is. 

Hozzávalók:

4 közepes új cékla, 3 szál újhagyma, 1 kígyóuborka, 2 gerezd fokhagyma, 5 dl joghurt, 1/2 citrom leve, 1 csokor kapor, 1 csokor petrezselyem, csipetnyi cukor, só, bors ízlés szerint

Elkészítés:

Hámozzuk meg a céklákat, és aprítsuk össze késes aprítóval (reszelhetjük is). Ezt követően tegyük az aprított cékla 3/4 részét egy lábasba, öntsük fel 1,5 liter vízzel, sózzuk, borsozzuk, és adjuk hozzá a csipet cukrot. Főzzük így 10-12 percig, majd tegyük hozzá a maradék céklát. Főzzük még 2 percet, majd vegyük le a tűzről. 
Közben reszeljük le a meghámozott uborkát, vágjuk finomra az újhagymát, a kaprot pedig aprítsuk fel. Keverjük el a joghurtot az uborkával, az újhagymával és a kaporral, majd öntsük a még meleg, de már nem forró levesbe. Keverjük el, és ízesítsük - ízlés szerint - a citrom levével. Végül hűtsük le, és tálaljuk finomra vágott petrezselyemmel, apróra vágott főtt tojással.

3. Barack krémleves 

Szintén kitűnő választás lehet gyakorlatilag a meleg nyári napok bármely szakában ebből a zamatos gyümölcsből villámgyorsan elkészíthető, hűsítő gyümölcsleves.

Hozzávalók:

2 kg puhább sárgabarack, cukor (vagy egyéb édesítőszer) ízlés szerint (ha elég érett a barack, akkor elhagyható), 1 tk reszelt citromhéj, fél tk fahéj és fél tk szegfűszeg, 3-4 dl tejszín

Elkészítés: 

Tegyük fel főni a barackot annyi vízben, ami épp ellepi. Adjuk hozzá a fahéjat, a citromhéjat, a szegfűszeget, és ha szükséges, édesítsük ízlés szerint cukorral. Főzzük (a barack állagától függően) 5-10 percig. Amint megpuhult a gyümölcs, vegyük le a tűzről, és turmixoljuk össze. Miután langyosra hűlt, keverjük hozzá a tejszínt, tegyük egy éjszakára hűtőbe. Így az ízek is jól összeérnek, és egy kicsit még sűrűsödik is. Tálaljuk pirított mandulával és tejszínhabbal.  

4. Salmorejo

A hazai finomságok mellett érdemes belekóstolni az igazi mediterrán hangulatot árasztó spanyol ízvilágba, amelyre nagyszerű lehetőséget kínál a salmojero. Ez az ízig-vérig nyári leves tulajdonképpen a már idehaza is jól ismert gazpacho kistestvére. Ennek az andalúz tájakról származó, szintén tradicionális spanyol levesnek is az a legfőbb értéke, hogy egyszerűen, főzés nélkül elkészíthető, mégis laktat és feltölt energiával.  

Hozzávalók:

60 dkg érett paradicsom, 80 g paradicsompüré (szükség esetén), 6 dkg szikkadt kenyér, 2 gerezd fokhagyma, 1 ek almaecet, 2 főtt tojás, 1 szelet serrano sonka, 3 ek olívaolaj, só, bors ízlés szerint

Elkészítés:

Vágjuk le a szikkadt kenyér héját, és áztassuk vízbe a belét. Tegyünk egy X alakú bevágást a paradicsomok tetején, és forrázzuk le őket egy tálba téve. Majd egy perc után dobjuk hideg vízbe a paradicsomokat, és húzzuk le a héjukat. Vágjuk félbe, csumázzuk ki, és tegyük egy turmixgépbe, keverjük össze jó alaposan. Ekkor, ha úgy érezzük, hogy nem elég édes és aromadús a paradicsom massza, keverjük hozzá a paradicsompürét. Majd adjuk hozzá a fokhagymát, a sót, a borsot, az almaecetet, valamint a beáztatott, alaposan kinyomkodott kenyérbelet. Ismét turmixoljuk össze a masszát, közben hozzáadagolva az olívaolajat. (Az olajnak köszönhetően kapjuk meg a krémes emulziót). Hűtés után tálaljuk tradicionálisan kockára vágott főtt tojással, serrano sonkadarabokkal és kevés olívaolajjal megcsepegtetve.
 
5. Minestrone

A gasztronómiai kitekintésből nem maradhat ki a forró napokra kifejezetten ajánlott minestrone sem. Hiszen könnyű is, nyári is, egyszerű is ez a latinos életérzést sugalló leves. Ráadásul nagyon egészséges, hiszen rengeteg zöldséget tartalmaz.  

Hozzávalók:

300 ml paradicsompüré, 2 db szárzeller, 2 db sárgarépa, 2 db újburgonya, 2 db fehérrépa, 1 db mogyoróhagyma, 2 gerezd fokhagyma, 3 ek olívaolaj, 1 l zöldségleveslé, 2 marék árpagyöngy (gersli), 100 g reszelt parmezán, 1 nagy csokor petrezselyemzöld, ízlés szerint só, bors

Elkészítés:

Tisztítsuk és mossuk meg a zöldségeket, majd vágjuk „zsülienre” (gyufaszál méretű darabokra). Ezután futtassuk meg az olívaolajon a mogyoróhagymát, majd adjuk hozzá a kétféle répát, a szárzellert és a fokhagymát. Rövid pirítás után öntsük fel a zöldségleves levével, adjuk hozzá az árpagyöngyöt, és sózzuk, borsozzuk ízlés szerint. Ezután főzzük 20 percig, azután adjuk hozzá a burgonyát és a paradicsompürét. Forraljuk 15 percig. Tálaljuk reszelt parmezánnal, és szórjuk meg felaprított petrezselyemmel.

Ajánló